Det finns ett gammalt talesätt att man inte lägger ett tak på ett hus innan de bärande väggarna och takstolarna är på plats. Verkligheten inte drömmen är det som gäller. Det vore förvisso en nåd att stilla bedja om som bilist, medresenär m.m. att allt tungt gods skulle kunna gå på järnväg. Men OM detta skulle vara möjligt, så krävs det andra järnvägar än vi har idag och de små satsningar som Miljöpartiet och andra i Oppositionen vill lägga på järnvägen räcker inte till tummen av de järnvägar som skulle behövas! Sverige är avlångt och även glesbygd behöver industri och bofasta människor som håller Sverige levande. Det finns inte järnväg tillräckligt för att täcka ens 1/3 av det behov som skulle krävas för att det ens i drömmarnas värld skulle vara rimligt att börja diskutera en skatt på tunga transporter. Älvarna går inte att använda för transport av skogsmaskiner och timmerflottning hör forntiden till. Var allt annat än miljömässigt lämpligt men det är en annan sak.
Hade under tre år på 70-talet som ansvarig för orderavdelning hand om fördelning av gatusalt samt leverans av mängder av andra salter samt övriga kemikalier till industrier från Skåne upp till norra Värmland och från Göteborg bort till Jönköping. Förvisso har vi fått mer motorväg och det är bra för miljön att man byggt motorväg som sparar människoliv och som även klarar av tunga transporter! Men till de avlägsna delarna där många av dessa små och medelstora företag gjorde och gör att Sverige lever gick inte och går inte någon järnvägsräls. Omlastning är inte energibesparande inte ekonomiskt försvarbart utan skulle bara leda till att svenska logistikföretag samt hela svenska exportbranscher slogs ut. Varför? Tänk efter innan Ni kommer med dumma idéer. Hur många mindre och medelstora lastbilar skulle behöva göra si och så långa resor på varierade vägar för att lasta på godset, arbetsredskap som skall till och från olika delar av Skogsindustrins avverkningsområden, o.s.v. för att komma till omlastningsställen för järnväg? Sicket energislöseri föreslaget av ett parti som borde räkna mer på energiåtgång innan de lägger fram förslag. Verkligheten inte drömmarna gäller.
HELA SVERIGE SKA LEVA!
”Förnybara satsningar. I vår budget föreslår vi – enligt utländsk förebild – en särskild skatt på tunga transporter. En sådan differentierad lastbilsskatt kan ge 4 miljarder årligen – pengar som möjliggör nödvändiga klimatinvesteringar. ”
MP skatt på lastbilar ska dra in 4 miljarder varje år, DN debatt 4 oktober 2011
För det första Miljöpartiet – det existerar inte alls något som helst klimathot. Vi har idag på norra halvklotet 2-3 grader LÄGRE temperatur än vad som gällde under perioden 980-1341 e.Kr.
”* Most of the Viking expansion took place during what scientist refer to as the dimatic optimum of the Medieval Warm Period dated ca, A.D. 800 to 1200 (Jones 1986: McGovern 1991); a general term for warm periods that reached chere optimum at different times across the North Atlantic (Groves and Switsur 1991). During this time the niean annual temperature for southem Greenland was 1 to 3°C higher than today.” Julie Megan Ross, Paleoethnobotanical Investigation of Garden Under Sandet, a Waterlogged Norse Farm Site. Western Settlement. Greenland (Kaiaallit Nunaata), University of Alberta, Department of Anthropology Edmonton. Alberta Fall 1997, sid 40 ” En lögn är en lögn, Norah4you 10 september 2011
Se även Arktis hade 3 grader varmare årsmedeltemperatur än nu, Norah4you 18 september 2011 resp
Landhöjning och Archimedes princip, Norah4you 10 juni 2011 samt
Does a Global Temperature Exist?, Christopher Essex Department of Applied Mathematics University of Western Ontario; Ross McKitrick Department of Economics University of Guelph; Bjarne Andresen Niels Bohr Institute University of Copenhagen; J. Non-Equilibrium Thermodynamics
(in press, June 2006) Abstract Det finns nämligen inte ens idag och har aldrig någonsin funnits tillräckligt många vetenskapliga mätstationer runt jorden som på samma GPS punkt har registrerat eller gör registreringar av temperatur. Observera också att havsyta är något som aldrig har fast nivå utan på en och samma punkt på världshaven kan den skilja på åtskilliga 10 tal meter(Ni har väl läst om månens dragningskraft?) samt att alla observationer från sateliter till trots, så går det enbart att mäta reflexionsvärme inte temperatur 1 meter, 10 meter över respektive under gällande havsyta för respektive punkt.
För övrigt hade varje isbjörn i förrgår (2 oktober 2011) 235,6 KVADRATKILOMETER is i Arktis till sitt eget förfogande.
Data of Sea Ice extent, IARC-JAXA Information System, IARC titta noga på tabellen av faktiskt uppmätt isyta så ser Ni att årets kurva vände upp tidigare än de flesta andra år under den 10 år korta observationsserien ger.
MP vill beskatt tung trafik, GP 4 oktober 2011
MP vill beskatta tung trafik, SvD 4 oktober 2011
Hela Sverige skall leva och det parti som är intresserad att slå ut svenska industrier genom ökade skatter på logistiktransporter till och från glesbygdsindustrier och skogsverk/skogsavverkningar, det partiet kan inte göra skäl för att kalla sig miljövänner!
Tillägg 09.11 Miljöpartiet påstår sig ta ansvar…… för att kunna ta ansvar krävs att man lärt in baskunskaper som glömts bort. I Att ta ansvar är att investera i framtiden, GP Debatt 4 oktober 2011 visar Miljöpartiet att partiet fortfarande inte ens lärt in en bråkdel av det som lärs ut i Fysik och Kemi och varje elev som vill ha Godkänt skall ha lärt in….. mer kunskaper om jorden de skulle behöva ha finns här Grundkurs i geologi för svenska klimatfantaster, Norah4you 19 november 2008 samt
Fakta om jorden, Norah4you sida
Miljöpartisterna skulle istället arbeta i kommunerna för att upphandlingarna skulle ha kriterier vilka gör att lokala näringsidkare kan sälja sina produkter till kommunernas verksamheter. Kortare transporter blir resultatet -utan att behöva går omvägen via en transportskatt.
Men då går de emot EU som tycker det strider mot konkurrensreglerna. Partiet synes ställa sig i en gymnastisk split som blir bredare och bredare. Håller ljumskarna?
EU för miljön. Var kom den fantasin ifrån?
GillaGilla
Det finns inget i EU-direktiven som hindrar att krav ställs på färska råvaror eller att krav ställs på obesprutade ekologiskt odlade grönsaker etc. Genom specifiering av önskad kvalité på produkt utan att hindra längre bort varande näringsidkare att konkurrera kan man på lokalnivå utan att kringgå gällande EU-direktiv indirekt stödja lokala näringsidkare.
Sedan är en annan sak att om Miljöpartiet är intresserad av att begränsa onödiga långväga transporter, så bör Miljöpartiet föreslå att alla upphandlingar kräver redovisning av beräknad energiåtgång för transporter innan t.ex. Centern eller något av Allianspartierna kräver detta. Observera att redovisningen i sig inte får användas som hinder för konkurrens men att kräva redovisning är inte förbjudet.
GillaGilla
Bra skrivet! I och med att prasselmedia favoriserar Miljötalibarnerna så är det upp till oss bloggare att granska dom och deras nippriga förslag, De har ju sedan intåget i riksdagen aktivt sett till att avfolka landsbygden till förmån för betongstaden vilket ju är ironi på hög nivå då byggande av betonghus är bland de mest koldioxiddrivande vi kan hitta på. Så kanske vi ska kalla dom för klimattalibaner istället.
GillaGilla
Det är med miljöpartiet som med norrmän….. jag var själv med att ta hem Humanekologi till Sverige på 70-talet. I mitt eget vardagsrum i augusti 1976 lovade Pehr Garthon efter att han varit med oss på skolorna i Mölndal, oss då närvarande att starta ett miljöinriktat parti om inte Folkpartiet tillräckligt tillgodosåg miljöfrågorna. Bland då närvarande fanns en blivande journalist numera känd och nästan dagligen synlig i stora kanalen; en forskare som då var okänd men idag är känd, samt ett par till. Hur det gick står skrivet i historieböckerna som Miljöpartiet skrev in sig i. 😛
De har glömt bort sina rötter. De har glömt bort den ursprungliga triangeln människan-naturen-samhället och vad som är viktigt på kort sikt samt vad som är viktigt på lång sikt. Framför allt har de glömt bort den brännande dagsaktuella frågan om rätten till RENT VATTEN
GillaGilla