hör inte ihop. Läste en debattartikel
Nya sjöfyllerilagen en skam för Alliansen, SvD Opinion 15 augusti 2011 bland annat följande flummiga ‘argumentering’
”…De värsta konsekvenserna av lagändringen drabbar de fastboende på öarna i våra skärgårdar. Deras tillvaro präglas redan av besvärliga avstånd, tunga regelbördor och begränsade inkomster. Nu krånglas deras sociala liv till när de inte längre kan ta båten hem från släktkalaset på en annan ö eller när vänner från fastlandet avstår från besök när det kräver omständig planering eller övernattning. En annan konsekvens är att sjökrogar och restauranger som är viktiga arbetsgivare har fått fallande inkomster när gästerna inte ens vågar dricka ett glas vin till maten eller helt uteblir för olusten att passera kustbevakningens stickprovskontroller. …..”
och kunde inte låta bli att lägga mig i. Men som di gamle fiskarna på ljugarbänken sa i man barndom på 50-talet ‘där alkoholen går in går vettet ut’….. Nu hör till saken att varken fiskarna eller jag är nykterister. På rätt ställe när man inte skall köra bil eller båt är ett gott glas vin, men det skall vara gott annars duger vatten; eller en god öl (helst lager) gärna till en köttbit eller en sallad alldeles rätt val, gärna en riktigt rökig whisky till kaffet efteråt.
Men några saker verkar det som många av de som ivrar för att alkhol skall få drickas till sjöss ha missat:
* Reaktionsförmågan är inte densamma när du druckit 2 glas vin som den är i helnyktert tillstånd och omdömmet stiger inte precis heller.
* Båtar idag är inte små ekor eller jollar man ror eller vrickar
* Det finns inget ljus som lyser upp den ‘väg’ du skall segla eller köra en båt och båtar idag är som sagt inte som förr det är inte så att det är lätt att se om någon simmar eller badar alldeles vid sidan om där du far fram.
De som argumenterar mot sjöfyllerilagen har de mest befängda (och icke giltiga) argument som de för fram:
tossigast av alla är signaturen ”sannisa” som till svar på ett inlägg från mig skrev: ”ja och alla dessa olyckor skedde på grund av att föraren druckit 2 lättöl? haha, frågan handlar om var gränsen för sjöfylleri ska gå, inte om det ska vara lagligt att vara packad vid rodret. ” Källa kommentarerna till debattartikeln ovan.
Nu var det inte lättöl som diskuterades. Det var förhållandet mellan de som kräver att den subjektiva njutningen att dricka alkohol till sjöss skulle gå före säkerheten, för verkligheten är den att den som har druckit 2 glas är lika farlig bakom rodret som på en väg.
En annan signatur ‘Skepparn’ skrev som svar på ett av mina inlägg: ”Då har du inte varit på samma sjö som jag. Sjöfyllerilagen tas upp av för mig okänt sjöfolk, skärgårdsbor och gammalt fiskarfolk var man än kliver i land. Med precis dessa argument. Jag har inte hört en enda som haft någonting positivt att säga än. Du är den första. Det kan i och för sig också bero på att du och Johan Pehrson (fp) är de enda två i hela Sverige som faktiskt hör hemma på sjön;-) ”
Tja jag har bara tillbringat ett antal somrar vid fjorden…. Förvisso har jag bara varit ute med SS Gratitude en helg på åttitalet men ändå har jag mer erfarenhet av sjön än många av de som köper dyra båtar och tror att de kan allt med eller utan skepparexamen. Gammalt fiskarfolk rodde när de druckit eller gjorde som en av de gamle i Tanum cyklade. För övrigt var det ovanligt med fulla människor som satt vid rodret i en båt för 30 år sedan.
Helt rätt! Dessutom blir reaktionsförmågan sämre när man är äldre. När man passerar 50 har man samma reaktionsförmåga som någon som druckit väl över 0,2. Efter 60 blir det än värre.
Det borde förutom notlltolerans mot alkoholintag finnas en maximiålder för att köra båt på 50-55 år. Äldre båtförare är rena livsfaror på sjön.
Befälhavare, visst, där kan erfarenhet vara bra, och man behöver heller inte perfekt syn. Men det borde vara förbjudet för folk över 50 att hålla i själva ratten eller rodret. Det är att utsätta andra på sjön för direkt livsfara.
GillaGilla
De värsta ‘snurrerna’ P-O är de som är under 30 och kör båtar som går över 20 knop, dvs redan innan de 30 knop en del hänger upp sig på, i innerskärgårdar utan tanke på vad svallvågor kan utgöra för fara för badande unga och barn. Håller med om att reaktionsförmågan blir sämre undan för undan. (I och för sig har jag i test på dåvarande Vägverkets anläggning i Linköping när jag var 45 haft snabbare reaktionsförmåga såväl vid datorsimulering som på väg än de då hade uppmätt hos någon, men det var innan mina skador och innan jag närmade mig de 62 som kommer endera veckan).
GillaGilla
Du är väl medveten om att ”gammalt fiskarfolk” är sjöfyllerister efter en enda öl om det råkar sitta en båtmotor monterad när de ror hem numera? Det räcker inte att motorn aldrig startas. Den måste monteras av innan roddturen.
Ja, på riktigt.
GillaGilla
Kurt,
de jag kallar gamla fiskare var de som fram till Andra Världskrigets början gick över Atlanten till mellan Grönland och Canada och fångade torskfisk. Dvs de som på 50-80 talet var mellan 50 och 99 år. Att det blivit mer dricka senaste 30 åren bland yngre fiskare betvivlar jag inte men inte ens bland dem har jag stött på någon som skulle ge sig ut och fiska innan solen gått upp dagen efter kvällen före. Än mindre någon som idag är över 60 som skulle ge sig ut på sjön efter några glas. Så sjöfyllerister, verkligen inte. Det har få fiskare innan de senaste 30 åren haft råd med.
GillaGilla
[…] och dylika lagar kan endast tas fram av rabiata nykteriststrävare. Norah4You tycker däremot inte att båtar och alkohol hör ihop. Bloggen allt om 0,2 promille på sjön tycker inte om lagen, alls. Den har samlat debattartiklar […]
GillaGilla
Sjöfylleriseglarna måste stoppas, de förgiftar sina kroppar med alkohol, kroppen är guds heliga tempel och skall skyddas mot sådan synd.
Tack Fredrik Reinfeldt och alliansen för att Ni stoppat synden till sjöss.
Gud är helig sprit är synd!
GillaGilla
Om Sjöfylleriseglarna förgiftar sin egen kropp, så får de själva leva med konsekvenserna.
MEN
De har inte rätt att kräva att få dricka till sjöss och utsätta medpassagerare, andra sjötrafikanter samt badande för ökade riskerna som det innebär när de som druckit framför båtar.
GillaGilla