• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Börja hemma!
Båtar och alkohol »

De som fuskar

14 augusti 2011 av norah4you

hör inte hemma på Högskola eller Universitet. De tar enbart upp plats från andra som är beredda att slita som man måste för att lära in både på bredden och djupet och läsa in det mesta självständigt utan någon lärare som går igenom det man skall lära in. Högskola och Universitet är inte någon Mänsklig Rättighet att få glida igenom på en räkmacka! Inte heller är det samma inlärningsteknik som på grundskolan eller gymnasiet. Det är frågan om att kunna visa att man klarar eget självständigt arbete, om det inte i en seminarieövning ingår grupparbete, egna studier och analyser. Flera hundra sidor per vecka som i många fall måste läsas in med mycket liten handledning från lärare. Läsas in och analyseras av Dig som går på Högskolan eller läser vid Universitetet. Inte något Du har rätt att fuska Dig igenom!

Mer flum än som finns i Kåren kritisk till alltför hård koll, DN 13 augusti 2011 har sällan skådats. På min tid, när jag satt i kårfullmäktige var det fuskande studenter vi protesterade mot inte mot kontroll av att fusk inte fick förekomma!

Ökande fusk oroar högskolor, DN 14 augusti 2011

Se även: Studier, tips med mera, Norah4you sida

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Humaniora, Juridik, Okategoriserat, Politic, Samhällskunskap, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad Curlingbarn, Fusk, Högskolestudier, Högskolor, Plagiat, Studieteknik, Universitet, Universitetsstudier | 4 kommentarer

4 svar

  1. på 14 augusti 2011 den 11:07 Namn

    Du sitter på höga hästar, men skriver ganska taffligt…

    GillaGilla


    • på 14 augusti 2011 den 11:45 norah4you

      Nu som inte ens vågar stå med eget namn, om någon skriver klumpigt, du vet väl att skriva taffligt är att skriva klumpigt, är det du.
      För övrigt är det så att jag råkar ha svårt att stava vissa ord och inte kan grammatik så väl som jag skulle önska, dyslextiker om än bara när jag skriver för jag ser inte om jag skriver fel. Inget att skämmas för. T.o.m. Einstein led av samma problem. Har inget med begåvning eller förmåga att lära in att göra.
      Varje person har att ta ansvar för sina handlingar. Kan du ta ansvar för dina och acceptera att även du måste följa de spelregler som gäller? Tillhör du fuskarnas skara, så har du inte på högskola eller vid universitet att göra. Så enkelt är det.

      GillaGilla


  2. på 14 augusti 2011 den 14:17 GH

    För det första kan ni ju kanske ögna statistiken innan ni kommenterar, 0.24% är inget stort problem som kräver några speciella åtgärder.

    För det andra kanske är väl ämnesområdena/uppgifterna knappast så unika att man kan begära att varje student skulle komma fram till totalt unika lösningar/uppsatser/slutsatser.

    Är det enbart exakt ordföljd som är fusk ?

    Är inte den mesta kunskapen som förvärvas plagiat från början isåfall ?

    Kan man begära unikhet överallt för varje student i varje uppgift ?

    GillaGilla


    • på 14 augusti 2011 den 16:44 norah4you

      Även om det vore 0,001 % vore det fortfarande ett allvarligt problem.
      Jfr med vad jag skrivit om att många av våra politiker och ledande journalister inte lärde in vad de skulle på Samhällskunskapslektionerna i 7-9 när det gäller vad demokratibegreppet betyder och står för samt vad våra Grundlagar, speciellt Regeringsformens 1 kap 2§ som i klartext talar om hur våra myndigheter skall uppträda mot oss säger. Hur har de kunnat få godkänt de som i yttrande och/eller skrift visar att de inte ens uppfyller målen för att läraren skall ha rätt att sätta godkänt.
      Om de fuskat eller bara glidit, vet jag inte, men jag vet att det är lika orättvist mot alla som gör sitt hemarbete och studerar på riktigt utan att fuska om det så bara är en enda som kommit in och slinker igenom via fusk. Tänk på de stackare som inte kommit in men brinner för att bli det ena och andra – det är inte rätt mot dem att en enda fuskare som kan sättas fast inte sätts fast. Så enkelt är det.

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Att vara stolt över sitt kulturarv,
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: