hör inte hemma på Högskola eller Universitet. De tar enbart upp plats från andra som är beredda att slita som man måste för att lära in både på bredden och djupet och läsa in det mesta självständigt utan någon lärare som går igenom det man skall lära in. Högskola och Universitet är inte någon Mänsklig Rättighet att få glida igenom på en räkmacka! Inte heller är det samma inlärningsteknik som på grundskolan eller gymnasiet. Det är frågan om att kunna visa att man klarar eget självständigt arbete, om det inte i en seminarieövning ingår grupparbete, egna studier och analyser. Flera hundra sidor per vecka som i många fall måste läsas in med mycket liten handledning från lärare. Läsas in och analyseras av Dig som går på Högskolan eller läser vid Universitetet. Inte något Du har rätt att fuska Dig igenom!
Mer flum än som finns i Kåren kritisk till alltför hård koll, DN 13 augusti 2011 har sällan skådats. På min tid, när jag satt i kårfullmäktige var det fuskande studenter vi protesterade mot inte mot kontroll av att fusk inte fick förekomma!
Du sitter på höga hästar, men skriver ganska taffligt…
GillaGilla
Nu som inte ens vågar stå med eget namn, om någon skriver klumpigt, du vet väl att skriva taffligt är att skriva klumpigt, är det du.
För övrigt är det så att jag råkar ha svårt att stava vissa ord och inte kan grammatik så väl som jag skulle önska, dyslextiker om än bara när jag skriver för jag ser inte om jag skriver fel. Inget att skämmas för. T.o.m. Einstein led av samma problem. Har inget med begåvning eller förmåga att lära in att göra.
Varje person har att ta ansvar för sina handlingar. Kan du ta ansvar för dina och acceptera att även du måste följa de spelregler som gäller? Tillhör du fuskarnas skara, så har du inte på högskola eller vid universitet att göra. Så enkelt är det.
GillaGilla
För det första kan ni ju kanske ögna statistiken innan ni kommenterar, 0.24% är inget stort problem som kräver några speciella åtgärder.
För det andra kanske är väl ämnesområdena/uppgifterna knappast så unika att man kan begära att varje student skulle komma fram till totalt unika lösningar/uppsatser/slutsatser.
Är det enbart exakt ordföljd som är fusk ?
Är inte den mesta kunskapen som förvärvas plagiat från början isåfall ?
Kan man begära unikhet överallt för varje student i varje uppgift ?
GillaGilla
Även om det vore 0,001 % vore det fortfarande ett allvarligt problem.
Jfr med vad jag skrivit om att många av våra politiker och ledande journalister inte lärde in vad de skulle på Samhällskunskapslektionerna i 7-9 när det gäller vad demokratibegreppet betyder och står för samt vad våra Grundlagar, speciellt Regeringsformens 1 kap 2§ som i klartext talar om hur våra myndigheter skall uppträda mot oss säger. Hur har de kunnat få godkänt de som i yttrande och/eller skrift visar att de inte ens uppfyller målen för att läraren skall ha rätt att sätta godkänt.
Om de fuskat eller bara glidit, vet jag inte, men jag vet att det är lika orättvist mot alla som gör sitt hemarbete och studerar på riktigt utan att fuska om det så bara är en enda som kommit in och slinker igenom via fusk. Tänk på de stackare som inte kommit in men brinner för att bli det ena och andra – det är inte rätt mot dem att en enda fuskare som kan sättas fast inte sätts fast. Så enkelt är det.
GillaGilla