• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Ranelid borde inse
Hur vore det att läsa produktblad? »

Curlingföräldrars barn

11 januari 2011 av norah4you

har ofta svårt att klara ‘stressen’ i skolan. Förr hade vi bara de sk. duktiga flickorna. De flickor som läste in hela textmassor inför en skrivning men ofta inte klarade av att ge längre svar som visade att de lärt in, förstått och kunde tillämpa det de lärt sig. Men var det vanliga frågor på skrivning eller under lektion, så framstod de ofta som mycket kunniga. De flesta av dem lärde sig lästeknik och kunde med åren lära sig förstå samt att allt inte behövde vara så lätt.

Unga idag har många gånger inte haft stora motgångar annat än på det privata planet, om de haft något. De har vuxit upp med föräldrar som i bästa välmening försökt hjälpa dem. Ibland för mycket så att det bland de unga, speciellt flickorna, finns de som tror att läsa in på gymnasiet är samma sak som att läsa in i grundskolan. Inte nog med det, det förekommer med jämna mellanrum att de som kommit de senaste 10 åren till högskolor och universitet klagar för att de inte har tillräckligt många lärarledda seminarier och föreläsningar. Helt okunniga verkar de senare vara av att högskolestudier och universitetsstudier innebär ytterligare en annan form av inlärning, se Studietekniska tips m.m, Norah4you sida

Så skillnaden är stor mot förr i tiden. Det är mindre som eleverna lär sig i kurserna både i grundskolan och på gymnasiet än förr i tiden. Jag har framför mig en bok i Naturlära för Folkskolans fortsättningsskola dvs det som på 1920-talet när min mor hade boken motsvarade 4-5 klass i enhetsskolan och grundskolan. Där lärde de mer i Naturlära än vad eleverna idag lär in t.o.m. 1-ring….

Att elever idag många gånger känner stress och press har alltså inte med kursernas svårighetsgrad att göra. Elever kunde förr lära in betydligt mer vid yngre åldrar. Det som skiljer är tre saker: Det är inte alltid elever idag får ämnes- och stadiebehöriga lärare. Det är ofta oroligt i klassrummen relaterat till förr. Elever idag är inte vana att det t.o.m. krävs råpluggning för att få in vissa faktakunskaper och är därför inte vana vid att det inte är fel att känna att det är motigt ibland. Allt kan inte vara lätt när man skall lära för livet.

Stressade av skolan, Expressen 11 januari 2011

Tillägg 12 januari 08.19 Karl-Henrik Sax: Skolan rubbar inte könsroller, GT 11 januari 2011

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Grundskola, Gymnasium, Historia, Humaniora, Kuriosa, Litteratur, Okategoriserat, Politic, Samhällskunskap, Uncategorized, Universitet och Högskola, Utbildning, Utbildningspolitik | Taggad Curlingföräldrar, Curlingsamhället, Grundskola, Gymnasium, Högskola och Universitet, Inlärningsteknik, Stress, Studieteknik | 2 kommentarer

2 svar

  1. på 11 januari 2011 den 14:47 robban

    på 70-talet så var det vanligt att de letade och identifierade elever med lässvårigheter och liknande för extralektioner i studieteknik på grundläggande nivå i läsning och skrift, även matte i viss mån. jag tillhörde de vänsterhänta som fick harva med att lära sig skriva med höger hand, gick ju så där. hehe.

    i dagens skola så får de diagnosen dyslexi och så har de en ursäkt men i många fall handlar det om att de inte lärt sig att ta tillvara på informationen i text från första början. har tex hjälpt 13-15åringar med mattens abc så de får grepp om mängdlära och liknande på ett enkelt sett så de går från ig till vg. det är pyttesmå grejer som behövs så de får en aha upplevelse och kan gå vidare i studierna själva.

    GillaGilla


    • på 12 januari 2011 den 8:03 norah4you

      Robban,
      på 70-talet hade de flesta skolor fortfarande talpedagoger som kom till skolan och hjälpte de som hade svårt att tala och svårt med ord överhuvudtaget. Skolorna hade småskollärare som hade behörighet i att undervisa i svenska. Både när det gäller läsinlärning och rättskrivning. Inte bara läsinlärningen utan också rättskrivningen för hand, många gånger fortfarande med bläckpenna i stället för senare tiders kulspetspennor, gjorde det lättare att identifiera elever med lässvårigheter. Det förekom in till mitten av 70-talet ofta läskliniker (kunde även kallas annat) på större skolor där elever som hade svårt att läsa fick hjälp. Det där med att vänsterhänta ansågs kunna lära sig skriva med högerhand, med alla de problem det innebar, förekom som du skriver ofta.

      Så fick LGR69 genomslag. Det lät så bra när Palme talade om en demokratisk skola. Kristendomskunskapen hade ersatts med Religionskunskap och teorierna om vilken läsinlärning som var bäst, lära sig bokstäver först, läsa och skriva, ljuda till ord, eller lära sig läsa med talet som grund, eller lära sig läsa utifrån att man först lärde sig ord som man satte ihop. Teorierna var många. Samtidigt som man på högre stadier i vanliga skolan som övergick från enhetsskola till det som kallades Grundskola när den parallella skolan där Realexamen funnits kvar länge, började dra in på syokonsulter, skolläkare, fast skolsköterska stor del av skoldagen, talpedagoger o.s.v. ändrades också utbildningen undan för undan.

      När vi kom in på 90-talet då LGR80 hade verkat ett antal år och dåvarande skolministern Göran Persson 1989 kommunaliserat skolorna, så fick kommunerna möjlighet att använda inte bara en del utan mer av de pengar som var tänkta till elevernas utbildning. Skollokalerna som tidigare haft relativt sett låg lokalkostnad, kommunerna ansvarade för byggnationen, fick hastigt och lustigt hyror som skulle göras ‘marknadsmässiga’. Det började sparas in på än det ena och än det andra i skolvärlden. Läroböcker som tidigare varit något som elever fått ett ex av var, ibland bara till låns ibland fått för att ha i framtiden, blev enligt kommunerna en betungande kostnad. Läroböcker ända in på böran av 2000-talet, slitna och gamla, kunde ha problemställningar i geografi och historia som hörde hemma före Järnridåns fall 1989. Kartböcker som fortfarande släpade efter och där förändringar som skett i t.ex. Afrika och Sydostasien under 1970-80-talen inte alls stämde överens med verkligheten var det många svenska elever hade att arbeta med.

      När jag första omgången läste på Lärarhögskolan (Linköping), innan jag bröt vänsterfoten och fick en nerv i kläm pga benbrott åt ena hållet och spricka åt andra som inte opererades eftersom de inte upptäckte nerven i kläm ens när de efter sk. hängning, senare genomgång av röntgenplåtarna, hittade att jag på motsatt sida om benbrottet även hade en större spricka, så läste jag SO49 samtidigt gick blivande lärare som skulle bli 1-7 lärare. Teorierna var att det var bra om någon lärare kunde följa eleverna ända upp till högstadiet. Sällan genomfört i praktiken. Hastigt och lustigt skulle ALLA lärare bli svensklärare utan att få mer än en liten ynka kurs i svenska. Det fanns inte längre nyutbildade lärare som hade helhetsgrepp pga djupkunskap i svenska kombinerat med metodik, didaktik och pedagogik så det där att följa upp hur läsinlärningen gick och stötta elever som behövde hjälp krävde hastigt och lustigt mer pengar än de flesta kommuner ville anslå. Vi ser resultatet idag.

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • About
    • Phenotype SNPs from the ancient Near East
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Späckhuggare och tumlare vanliga i Norra Bohuslän förr
    • Grundkurs i geologi för svenska klimatfantaster.
    • Verkligt problem - Rent Vatten
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Teodrik/Theoderic den store
    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Aktuell debatt
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 256 andra, prenumerera du med.

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 95 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: