I ett öppet samhälle så accepterar företag även de media som kritiserar företaget eller kan upplevas som negativa. Nu sätter sig Saab-Spyker troligen i en mycket dålig sits PR mässigt. Kan de motbevisa uppgifterna i Dagens Industri, så är det upp till Muller och Antonov att motbevisa artiklarna inte att säga att man bojkottar seriösa tidningar och tidskrifter. Muller och Co må ogilla artiklarna men deras bojkott säger tyvärr mer om dem själva än de verkar förstå.
Saab bojkottar Dagens Industri, GP 12 augusti 2010
Se även: Volvo har sitt på det torra, men Saab, Norah4you 10 augusti 2010
DI har konstant sysslat med att smutskasta svenska företag till förmån för Israeliska och amerikanska. Var på Prosolvia när B Hermele sänkte detta, vi skulle motbevisa lögner och han ringde kunder och frågade hur de kunde göra affärer med ett sådant skitbolag som oss, sedan hoppade vissa kunder av då ringde han resterande kunder och tjatade om hur dåliga vi skulle. Trots detta 1/3 var tekniska doktorer, mest högteknologiska företaget med 100+ anställda då. Dessutom 1000 ggr högre omsättning på börsen dagen FÖRE DI artiklar!!!! Märkligt??? Hur gick det sedan, alla rättegångar mot Prosolvia har av ÅKLAGAREN sett som löjliga efter vittnesförhör och lagts ner. Ledningen ”flydde” till USA där man framgångsrikt bedriver en ny verksamhet med kunder i 5 kontinenter, dock få i Sverige. Min FRÅGA, vad tjänar DI på smutskastning och lögner? Eller DI:s journalister, varför så hög omsättning dag innan artikel? När det gäller SAAB hade det varit klädsamt att nämna hur stor del av USAs näringliv (och även straff-kolonin Australiens) som byggts upp av brottslingar. Därför kanske inte konstigt att det finns dubiösa figurer i Ryssland, men dömer man den ene måste man också objektivt kunna bedöma den andra (även om historiken är äldre). Jag tror därför tyvärr att SAAB kan vara tvungna att gå ut med att bryter kontakten med DI, då vet alla att allt de skriver är 3:e partsinformation eller bara spekulationer. Även om man i Prosolvia-fallet hade fått tag i anställningslistor och framförallt ringde nyanställda för att lura ur dem uttalanden av osäkerhet och sedan referera till ”från säker källa”. Usch och tvi för DI !!!!
GillaGilla
Putte får tro vad Putte vill. Verkligheten är en annan. Dagens Industri är en av de få media som är tillförlitliga. Konstigt nog är det i övrigt bara Vänsterns tidningar, säger jag som är moderat, som aktar sig för ren smutskastning i form av falska eller okontrollerade uppgifter. Att Vänsterns tidningar drar andra slutsatser av de fakta de får fram än det jag och många andra drar, är en helt annan sak, men rätt skall vara rätt.
GillaGilla
Med tanke på genomslaget i media angående Antonovs eventuella frånfälle i Spyker så ska man nog ta DI’s reportage men en nypa salt.
Men å andra sidan kan ju DI överraska med ett scoop även om jag på rak arm inte kan komma på en enda gång då det hänt tidigare.
Nu när vi ändå håller på med ryktesspridning så kan jag ju nämna att det cirkulerar ett ihärdigt rykte om en fnurra på tråden mellan Volvo’s ledning och de nya kinesiska ägarna. Tydligen är det så allvarligt att omstuvningar i ledningen är att vänta inom en snar framtid.
Men iofs så har ju inte ens DI tagit upp det hela så substansen i ryktet måste ju ligga på en rent eländig nivå.
MAV NB
GillaGilla
NB,
jag har själv hört en hel del som jag inte skrivit om Saabaffären. Skriver inte heller förrän jag ser det i tidningar. DI har varit mycket tillförlitlig om än väldigt tidig med många nyheter som passerat tyst förbi men som slagits upp cirka 1 månad efteråt av andra tidningar. Vad gäller Volvo har Volvo alltid prat om förändringar i ledning utifrån nya förutsättningar. Så har det varit sedan Gabrielssons tid och så lär det nog förbli.
GillaGilla