utan att låsa in ungdomar som blir våldsamma,
SÅ borde samtliga som inte klarar av detta först få genomgå ett prov som visar att de förstått våra svenska Grundlagar och att dessa gäller även inom ungdomshemmen.
DÄREFTER BÖR det krävas per omgående att Ni som minst får godkänd lärarutbildning, pedagogik, metodik, didaktik och utbildning i barn- och ungdomars utveckling ALTERNATIVT att Ni får godkänd psykologutbildning. INGEN som inte har kompetens nog att klara det varje svensk skollärare får vara med om att klara varje termin, skall få jobba på ungdomshem. OM nödvändigt krävs ny utbildning för så här får det inte gå till ens i teorin!
Vi måste få stänga in unga i isoleringscell, Aftonbladet debatt 27 maj 2010
På vilket sätt får det inte gå till menar du. Att låsa in ungdomar görs som en skyddsåtgärd för alla parter. SIS är inte vilket behandlingshem som helst utan har särskilda befogenheter. Dit kommer flera av landets mest problemtyngda ungdomar. Ungdomar som för övrigt kan väga 100 kg och gå loss på en avdelning. Ungdomar som om de skulle vara äldre i många fall skulle sitta på anstalt för de saker de gjort. Vad är alternativet till inlåsning när väl det brister för en ungdom och samtliga på avdelningen svävar i fara?
GillaGilla
Jag förstår att Du Beck saknar nödvändig utbildning i vad som gäller enligt Barnkonvention och våra svenska Grundlagar. Du har helt fel. Det är ALDRIG tillåtet att isolera enskild individ på det sätt som NI gör. Inte ens Genevekonventionen tillåter det, även om det tyvärr förekommer, när det gäller krigsfångar!
Det är ingen skyddsåtgärd. Det finns inte ett enda utåtagerande barn som inte jag och andra som har lärarutbildning och som har läst socialpsykologi därutöver skulle klara av utan att begå lagbrottet det mycket grova lagbrottet och dessutom brottet som Ni begår i och med att Ert förfarande strider mot de Mänskliga Rättigheterna.
Inte ens med särskilda befogenheter har SIS rätten att bryta mot Regeringsformens 1 kap 2§ och mot de Mänskliga Rättigheterna. Ni har tagit Er friheter Ni inte har. Förmodligen för att flera inom SIS saknar utbildning i metodik, pedagogik, didaktik och socialpsykologi!
BAKLÄXA flera gånger om. Skärpning krävs innan någon anmäler Er till Europadomstolen.
GillaGilla
Psykiatrin har väl ingen vacker historia precis och lagar tolkas och omtolkas för att passa den politik som just då förs
Ibland mår de bäst av att segla(samarbeta på en liten yta utan flyktmöjligheter) och ibland ska de låsas in i sann anstaltsanda
Förvisso finns det både barn och vuxna som är så självskadande och aggressiva att de hotar skada både sig själv och sin omgivning….
Till er pedagoger som tror att endast utbildning kan skapa en bättre värld vill jag säga att fortbildning är aldrig fel men de flesta boenden utvecklar en stark ”så här har vi alltid gjort här kultur” och den ändras inte så lätt
Även de flesta skolor rabbas av detta efter några år
De som verkar där upplever trygghet i att hantera allt och att det finns en maktordning som inte rubbas
GillaGilla
Birgitta på Ica,
Du skriver helt rätt att det finns ‘så här har vi alltid gjort kultur’. Tyvärr inser alltför få idag att de missat att lära in vad de skulle kunnat förstå och ta till sig redan i 7:e klass för att göra rätt för ett godkänt i ämnet samhällskunskap i 9:an. Problemet finns både på SIS hem och på många skolor där större procentantal än vad någon förälder kunde drömma om är obehöriga antingen helt och hållet eller inte ämnes- och stadiebehöriga. Har de på dessa skolorna också en svag ledning som inte gått färdig rektorsutbildningen innan de blivit skolledare/rektorer, så är situationen ofta rent katastrofal både för mobbade barn och för sk. utåtagerande barn.
Pedagogik är viktigt. Didaktik också.
GillaGilla
Vet inte riktigt vad jag ska skriva när jag har läst en del av inäggen. Är en av tre som står bakom debatt artikeln ang avskiljningarna och att B.O vill avskafft detta. Vår så kallade barn är ibland 17 år åch 2 meter lång med en vikt på runt 110 kilo. Hur skulle det känas för er att möta detta barn på stan? Han hotar dig. Han tar fram en pistol. Han rånar dig. Han tar din plånbok. Han tar din mobiltelefon.
Du har tur. Denna gång, misshandlar han dig inte.
Det är många av dessa sk barn vi tar hand om inom SiS. Det finns ingen utbildning, i nu läget, som kan utbildas oss i att få modet att sätta gränser, få modet att avskilja ett sk barn, få pondus, få modet att återgå till arbetet efter att ha blivit gravt misshandlad av ett barn.
Oavsett om vi som en del anser saknar viss utbildning så finns ingen utbildning som kan ge oss det som behövs att klara av de svåra situatiner som uppstår. Utbildning är bra! Men den personlig lämplighet för behandlingspersonal är guld värt.
Jag har inom mina år i yrket blivit misshandlad ett otal gånger av sk barn. Jag har blivit biten, fått soffbord kastat med kraft på mig, jag har näst intill blivit strypt av ett barn. Säg mig vilken utbildning ger mig de verktyg som jag skulle behöva i ovanstående fall? Tilläggas kan att jag har behörigutbildning men det ät min personlighet som har gett mig kraften att fortsätta att bry mig om dessa barn och ha empati för de som har utsatt mig för våld. Det är inte min utbildning som har gett mig den kraften.
Ulla Thörnqvist SEKO
GillaGilla
Ulla Thörnqvist,
Har stött på mer än en som ditt exempel inom skolans värld och måste tyvärr säga, trots att jag är SO-lärare även om jag inte kan jobba som sådan, att det är i förskola och skola som dessa barns problem växer. Hjälper inte om det är aldrig så förstående och vänliga förskollärare/lärare. För det är i grunden där det går att göra skillnad. Inte i hemmet utan i skolan. Det handlar om att ha lugn och arbetsro redan från förskoleklasserna i de grupper där barn med dessa barns problem går.
Jag möter ofta, nästan varje vecka, barn och ungdomar som har dessa problem men som genom att de både haft någon hemma, vilket tyvärr inte alla har, och på skolan som både kunnat säga ifrån sätta gränser men samtidigt tagit sig tid, alla barn är inte så lyckligt lottade så att de har en mor/far som bryr sig, att bara vara med barnet.
Jag har blivit hotad med pistol på den tiden jag var ungdomspolitiker, jag har blivit hotad med kniv av elev med den typen av problem, det är inte jag som vikt mig men jag har tagit mig tid att vara där. Senast härom dagen klev två föredetta utåtagerande riktiga värstingar av spårvagn där jag stod och väntade på hållplatsen. Bara för att komma fram och hälsa. För dem hade det gått bra. Jag fick en gång för cirka 7-8 år sedan en av dem att söka till fordonslinjen. Lite strul men inget allvarligt där eftersom de lärare som fanns där hade samma inställning som jag – man skall söka elevens möjligheter inte hans/hennes problem. Dem är de alltför väl medvetna om efter hur förskolan och skolan fått dem att känna sig oönskade.
Det finns alltid en förhistoria där barnet blivit olämpligt behandlad. Rent ut sagt olämpligt. Det handlar inte om våld eller dålig hemmiljö i de flesta fall även om det ofta påstås så. Påstås. Det finns många som inte klarat av att sätta gränser på rätt sätt under resans gång och blir de som jobbar med barnen idag misshandlade, så saknas det definitivt pedagogisk, metodisk och didaktisk samt socialpsykologisk kunskap som skulle förhindrat att de situationerna uppkommer. Så många barn som inte går att nå finns det inte. Men blir de tidigt mjäkade med, får höra att de inte duger något till däremellan och får höra vuxna komma med alla möjliga sorters bortförklaringar till varför barnet är utåtagerande, så tar barnet in dessa uppgifterna som ett läskpapper och kommer att fortsätta agera på detta sätt tills någon vågar göra skillnad och ta sig tid sätta gränserna på rätt sätt.
Sedan är en annan sak som ofta står i vetenskapliga tidskrifter men som förr var allmän kunskap. Många av dessa barn får extra aggresivitet när de får mat som innehåller för mycket socker samt för många E-tillsatser. Den balans som i kemisk mening skall uppnås i kroppen för att hjärnan skall fungera på bästa sätt ruckas allvarligt av snabbmat, halv- och helfabrikat på de som är så känsliga som många av dessa är.
Det finns inte ett enda hållbart argument för att begå de brott som isolering av barn under 16 år är ens för kort stund, längre och övriga bitar är dessutom allvarligt brott mot de Mänskliga Rättigheterna, svensk Grundlag och Barnkonventionen!
GillaGilla
Ganska patetiskt att skåda hur du drar en hel verksamhet över en kam efter att ha påverkats av sensationsreportage.
De inom den aktuella yrkesgruppen som är anställda hos SIS är helt säkert lika förfärade över vad reportaget avslöjar, även om jag kan gissa att de flesta också ställer sig frågande om det verkligen är sant. Detta är självklart eftersom de flesta inte känner igen sig i situationen som den är beskriven.
Men nog kan vi köra på din linje om du vill. Broder duktig som du är så klarar du ju – allena med väl valda ord – av alla situationer som uppkommer på låsta behandlingshem, eftersom du har adekvat utbildning (Till skillnad då mot de som jobbar där.)
Konstigt nog så har många fler än jag detekterat stora brister på landets skolor och är det inte bara just inom utbildningsområdet så är det via mordbränder (3-500/år), våldtäkter (Bjästafallet är ju färskt), slagsmål, mobbing, lärare som tar till våld, kränkande metoder mot elever osv.
Men det är såklart om jag efter de speciella missförhållandena, drar hela lärarkåren över en kam.
Lägg märke till att inte jag heller försvarar idioti inom §12-vården.
GillaGilla
Pål Emik,
första gången jag kom i kontakt med denna typen av problem var som ungdomspolitiker på 70-talet. Jag vet vad jag talar om.
GillaGilla
Tyvärr sätter du dig och skolan på höga hästar.
”INGEN som inte har kompetens nog att klara det varje svensk skollärare får vara med om att klara varje termin, skall få jobba på ungdomshem”.
Jag kan tala om att övervägande antalet av våra klienter är personer som skolan och dess tydligen ”adekvat utbildade” inte tagit det ansvar du tillskriver dem.
För hade det varit så så hade de inte varit tvångsplacerade nu.
Så frågan är om vi skall fortsätta och dra våra skötebarnsbranscher över en kam du och jag. Är den aktuella beskrivningen i reportaget av uppenbarligt kränkande och felaktig behandling vid isoleringssituationer typisk för instutioner under SIS paraply?
Jag hävdar bestämt att det inte är så.
Hävdar du motsatsen så drar jag skolan över samma kam jag också. Mobbing, mordbränder, våldtäkter, lärare som kränker och ibland också går över gränsen och tar till våld mot elever. Hur är det möjligt när du hävdar att ”INGEN som inte har kompetens nog att klara det varje svensk skollärare får vara med om att klara varje termin, skall få jobba på ungdomshem”?
Är den beskrivning av skolan och dess anställda lärare jag gav korrekt? Är det en typisk beskrivning av hur de välutbildade skollärarna lyckas med dagens ungdomar?
Är det verkligen rimligt att dra så stora komplexa instanser över en kam som du gör i sitt blogginlägg?
Tyvärr lyckas du bara visa hur lite du vet om klientelet i verkligheten ju mer du försöker förklara din tes. Isolering verkar ofta för en utomstående (och den drabbade) riktigt tufft, det kan jag förstå, men relativt sett kan det mycket väl vara den minst kränkande och mest preventiva metoden för tillfället. På en avdelning är man tvingad att tänka på säkerheten inte bara om den aktuella klienten utan också på de medboende, samt inte minst på personalen själv.
Att du som politiker stött på problemet ända sen 70-talet är bara bra. Verksamheten måste hållas efter, men det gäller väl i sanning inte bara instutionsvården. Den gäller såväl psykiatrin, polisen och för all del skolan också? Men att påstå att missförhållandena inom de här branscherna är typiska och att det är beroende på att yrkesmännen överlag är olämpliga och outbildade är ytliga slutsatser, speciellt när det grundar sig på sensationslystna aftonbladetartiklar där vinlkingen är så uppenbar som den är.
GillaGilla
Pål Emik,
jag är inte politiker, har Du läst min blogg ordentligt får du reda på att jag började som systemprogrammerare, flyttade till Göteborg arbetade heltid + deltid samt läste på universitetet och satt i kårfullmäktige o.s.v. Det var på 70-talet och det som då hände hände i och kring ett studentområde i Göteborg.
Men höga hästar. Absolut inte. Däremot tycker jag det är stor skandal att Du inte förstår det varje BEHÖRIG LÄRARE som är ämnes och stadiebehörig lärare förstår, tyvärr finns det stor andel som inte är det både bland lärare och övrig skolpersonal, nämligen att det är DU och DITT bemötande av barnet/barnen som gör att Du får skörda det Du sår. Det är skrämmande att det finns en enda människa i detta land som jobbar med barn och unga, speciellt när det gäller de sköraste för det är vad dessa barnen är, som inte begriper ens så mycket som att svensk grundlag gäller även i denna slags ‘vård’. Kan inte kalla det vård. Det enda ord jag har för hur barn behandlas i många, alltför många fall i institutionsvården är MISSVÅRD av barn. Barn som i vissa fall fått leka kungar sedan lekis bara för att det inte funnits vuxna som haft rätt utbildning i att förstå vad det handlar om.
GillaGilla
Jag försvarar inte missförhållanden i någon bransch, speciellt inte när det gäller barn.
Du missar ju det viktigaste av allt, hur du kunnat missa det förstår jag inte.
På de låsta §12 hemmen du nu attackerar som om de vore ”missvårdsinstutioner” så sår man skörden av 12-20 års missvård ute i samhället.
Ett samhälle som blundat för den unges missförhållanden från födsel, genom dagistid, skoltid och fritid. När barnet/ungdomen nu reagerar genom att agera ut så klarar man inte av att deala med det man sått under så många år. Man klarar inte av att ta tag i problemet ute i samhället, utan man tvångsplacerar ungdomarna på instutioner där de inte kan ställa till mer skada.
Man väntar alltså på att barnen reagerar så kraftigt att de är en fara för sig själv och/eller för andra. När deras beteende är så stötande och oacceptabelt att man inte står ut med att blunda längre.
Att du inte ägnar din tid åt att fundera varör det är på det här sättet i stället är obegripligt. Men det visar mig hur grunt och primitivt du tänker.
Instutionerna skördar inte vad de har sått. De skördar vad det öppna samhället sått under många många år.
GillaGilla
Pål Emik,
Jag missar inte, men Du gör det. Dessa barn oavsett varför de hamnat på § 12 hemmen är människor och skall behandlas som människor. Allt annat är ren och skär fantasi utöver allvarligt brott.
Jag missar inte heller, att långt ifrån alla av de som hamnar där ALDRIG borde hamnat där överhuvudtaget. Jag känner till fall som är rent skandalösa och där § 12 hemmen till 100% skördat vad de sått!
Människor blir i grunden en spegel av hur Du och andra behandlar dessa människor som enskilda individer. De som hamnar på hemmen blir som DU och andra behandlar dem från det att de hamnat på hemmen. Det finns tyvärr också fall där både det ena och det andra som dessa svikna barn aldrig skulle tagit sig till om de inte hamnat på §12 hem börjar med både i självdestruktivt syfte och även brottsligt från det att de kommit till § 12 hem. Tro inte att jag levt över 60 år i okunnighet om hur mycket tokerier och fullständigt okvalificerat psedopsykologiska resonemang som förs bland personal på en del ställen. Inte alla, tack och lov för då hade jag förlorat hoppet om mänskligheten. Men alltför många sviker dessa barn återigen och talar då återigen om för dem att de är avvikare, värdelösa o.s.v.
SE TILL ATT FÖLJA BARNKONVENTIONEN; DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA OCH REGERINGSFORMENS 1 KAP 2§!!!!!
GillaGilla
Jag missar verkligen inte målet.
Du håller alltså inte med om att de tvångsomhändertagna är ett resultat av ansvarslös negligering från samhället innan de hamnar inom tvångsvården?
Du antyder att de unga plockas godtyckligt från från gatan slumpmässigt. och att problemen börjar på instutionerna.
Du kan inte ha mer fel. Du vet inte vad du talar om.
Det som vore intressant från din sida är att höra dina fantastiskta recept på vad som skall göras, i stället för att förstärka din rabiata felbild om verksamheten.
Jag jobbar inom ungdomsvården och vet att jag spelar en viktig roll för att bryta ungdomars felaktigt inlärda beteenden och skador som uppstått innan de blev placerade.
GillaGilla
Du missar målet och det med minst 20 meter i sidled.
Först och främst läser du mina rader som en viss potentat läser Bibeln. Illa nog.
Ännu värre är att Du kallar min bild av verkligheten en rabiat felbild. Verkligheten är den att varje svensk lärare som arbetat i senare åren stött på de mycket felaktiga värderingarna, bedömningarna m.m. som följer en hel del av dessa barn pga socialens nuvarande arbete. Ta in från gatan, nej det har jag inte sagt, men om det varit mer barnläkare som varit skolläkare och om vi hade haft skolsköterskor på plats i skolorna, så skulle många av dessa barn fått bättre behandling, inklusive lärt sig att följa regler och sluppit förstört självförtroende och i slutändan aldrig hamnat under §12. Alldeles för många hamnar där på alldeles för lösa boliner. Tyvärr har det bland de som felaktivt hamnat där funnits barn som under resans gång blivit självdestruktiva och tagit livet av sig efter §12 hem. Jag känner till ett antal fall under åren.
Receptet är att varje barn bör få ha EN egen barnläkare som tillsammans med lämplig medicinsk och psykologisk expertis kan jobba genom skolsköterska och skolläkare(barnläkare) tillsammans med lärare och barnens egen omgivning. Inte bara familj. Det finns undantag dvs barn som är genomelaka. Ytterst få men de finns. Själv har jag stött på 3 sådana i mitt liv. De borde inte vistas annat än inom psykiatrisk sjukvård. Alla övriga hjälper det att visa dem möjligheter, stärka dessa möjligheter samtidigt som läkare och psykolog får jobba med familjen. Löser inga problem i 99% av fallen att tillgripa §12 hem. Däremot borde det vara obligatoriskt att barn i behov av stöd får någon form av extra stödfamilj.
GillaGilla
Och varför begagnar man sig inte av ditt fantastiska recept, trots att det var så realistiskt?
GillaGilla
Pål Emik,
man har börjat inse att Era fasoner inte bara är brottsliga utan dessutom skadliga för många av de ungdomar som hamnar där. Rom byggdes inte på en dag.
GillaGilla
Du svarade såklart inte på varför ditt recept inte används i samhället.
GillaGilla
Pål Emik,
hade haft någon kunskap den du påstår dig ha räcker inte, så hade du vetat att det är samma recept som jag hänvisar till, du kallar det mitt men det är inte ‘mitt’, som börjat användas ute i samhället de senaste åren OCH att det redan börjat ge resultat!
GillaGilla
Vad bra. Resultat vill vi ha.
GillaGilla
Det börjar komma resultat.
Träffade så sent som igår en av dem som blivit behandlad med hårda regler utan pjosk men med stöd i form av mentor och stärkande av det vederbörandes självkänsla, från ett av Gbg:s ytterområden, var och är bra på. Alla kan inte vara bra på att läsa och lära in mycket teoretiskt, men alla kan vidareutveckla sina färdigheter och intressen och med rätt stöd samt vuxna som orkar finnas där lära in mer och framför allt stärka självförtroendet.
GillaGilla