ens uppfyller kunskapskravet för godkänt i ämnet samhällskunskap årskurs 9 är och förblir ett problem fram tills vi får:
* rektorsutbildning med legitimation
* ämnes- och stadiebehöriga lärare i ämnet Samhällskunskap ingående i SO-blocket
* författningsdomstol.
För det är i de senare två punkterna stor del av problemen i skolan ligger. När det inte finns ämnes- och stadiebehöriga lärare som både har kunskap om Regeringsformens 1 kap 2 § samt de Mänskliga Rättigheterna, OCH som kan tillräckligt metodik, pedagogik samt didaktik för att lära ut på ett sådant sätt att eleverna lär in det som står där, så kommer det alltid att finnas nissar, oavsett kön, som INTE förstår att det är alla offentliganställdas SKYLDIGHET att ingripa, göra polisanmälan, stoppa allt förtal, dvs framför allt göra klart för alla på skolan, lärare och elever, att redan ett enda trakasseri, sexuellt eller annat i ord eller handling är att gå över både den etiska, moraliska och juridiska gränsen!
Nedanstående SKALL alla offentliganställda ha i åtanke när de handlar OCH SKALL varje svensk elev som får godkänt i ämnet samhällskunskap årskurs 9 ha lärt in!
”2 § Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.
Det allmänna skall främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.
Det allmänna skall verka för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna skall motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet som gäller den enskilde som person.
Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. Lag (2002:903). Regeringsformen 1 kapitlet Statskickets grunder
OM rektorer haft de kunskaper de skulle haft, så hade det ändå i detta fallet precis som i många andra här i Sverige fattats en sak: Så länge vi inte har en Författningsdomstol som kan döma i ärenden som dessa och andra där enskild individ rent ut sagt trakasseras av representanter för det allmänna, och där vi får klara straff för brott mot svensk Grundlag så räcker inte JO, JK och DO till. De senare är som bäst plåster på såren men har inte befogenhet att stänga av olämpliga representanter för det allmänna, utdömma enskilda straff etc. Pengar i skadestånd väger inte upp förlusten av förlorad heder och självkänsla för drabbade offer!
I det aktuella Bjästafallet skall föräldrar och elever som förtalat Linnea, lärare och rektor som inte visat kunskap om våra svenska Grundlagar och som uppvisat osedvanlig inkapacitet både i sina yrkesroller och sin skyldighet att uppfostra sina barn så att liknande inte kan hända,
vara tacksamma att jag inte fanns i närheten. Polisanmälan för förtal, för mobbning och för vållande till kroppskada, för vållande borde det vara om man tillåter att sexuella trakasserier leder till våldtäkt och förtalet av Linnea, som ingalunda är den enda som drabbas i dagens Sverige på liknande sätt, är och förblir förtal och diskriminering av offer pga kön och andra omständigheter i total strid med svenska Grundlagar! VET HUT!
Var är civilkuraget?, GP ledare 26 mars 2010
Ångerfull präst riskerar jobbet, GP 25 mars 2010
BO: Bjästaskolan har brutit mot lagen, SvD 25 mars 2010
Ministrar ragerar på Uppdrag Gransknings program, Svd 25 mars 2010
Massiv respons på ”uppdrag granskning”-reportage, DN 25 mars 2010
Viktigt blogginlägg ”Det finns ett antal nyckelmeningar i gårdagens omskakande inslag i ”Uppdrag granskning”. Det som handlade om Linnea som våldtogs av den populära Oskar på Bjästaskolans toalett när hon var 14.
Det är när Linneas kompis Amanda ska försöka förklara varför alla i samhället utanför Örnsköldsvik, vuxna och barn, verkade ta parti för Oskar, trots erkännande och fällande dom.
– Det är väl det att pojkar är mer värda än flickor.
Men det som framkallade riktigt kalla kårar var ändå de ”vuxnas” uttalanden i programmet. Och då tänker jag inte bara på de anonyma 50-åriga tantrösterna från helvetet som menade att Linnea hade velat detta själv och anmält Oskar som hämnd.
Eller den kvinnliga rektorn och läraren som försökte förklara varför det var så viktigt att Bjästaskolan var ”neutral” i det krig som uppstod på skolan mellan pojken och hans anhängare och våldtagna Linnea. Även sedan domen mot pojken fallit….. ” På spaning med Catia, DN 25 mars 2010
Vi lever på 2000-talet, inte i något medeltida eller tidig-industriellt bruksamhälle! Svensk grundlag KRÄVER att ALLA är lika värda, hur i hela fridens namn kan något sådant här få förekomma och hur kan någon i detta fall, liksom i ett stort antal andra våldtäktsfall, få för sig att flickan ville. Det verkar som om flickor alltid måste vilja när killarna säger att flickorna varit med på det eller när icke närvarande andra anser att flickan ville det. Jag blir så f-ad. Hur i hela fridens namn är folk funtade? Det är helt ointressant hur en flicka är klädd eller inte klädd, hur hon uppträder eller inte uppträder, vilka rykten som går om flickan eller inte går om flickan, hur populär (?) en kille är eller inte är, vilka föräldrarna är och vilka positioner i samhället eller om föräldrar är arbetslösa, sjuka etc.
En våldtäkt är en våldtäkt och ett NEJ är ett NEJ! De som inte fattar detta, har ännu inte lärt in grunderna för socialt umgänge och borde inte få vistas bland folk utan en god man i sällskap!
man trodde sig nästan förflyttad till amerikanska södern på 40-50 talet
när man såg reportaget.
GillaGilla
Värre än så. Skrämmande mycket värre än så.
GillaGilla