behövs å det snaraste. Det står klart sedan 200 skolledare valt att visa sin egen inkompetens och avsaknad av kunskap om vad som skiljer en lärartjänst från ett kontorsarbete!
””Vi kräver att få bestämma över lärarnas arbetstider”” står det i rubriken till deras famösa inlägg på DN debatt Vi kräver att få bestämma över lärarnas arbetstider, DN 15 mars 2010. Som om inte den rubriken var nog, så bevisar ‘herrskapet’ själva sin egen okunnighet: ”Det är uppenbart att dagens läraravtal har sina rötter i en annan tid och i en annan skola än dagens, ett avtal där rektor inte får tillgång till 10 timmar av lärarens veckoarbetstid .
Vi vill se ett modernt arbetstidsavtal som öppnar upp för enskilda skolor att skapa en flexibel arbetsorganisation som stödjer lärande och elevers olika behov av stöd i sitt lärande. I omtanke om lärarnas arbetsmiljö vill vi också ha en normalisering av lärares arbetstid.”
Tja, dessa 10 timmar är bl.a. till för att förbereda för lektioner och läsa in till lektioner både det som finns att tillgå på Sveriges många gånger dåligt utrustade skolor där än idag det finns elever som tvingas arbeta med kartböcker (ibland även vanliga böcker) där händelseutvecklingen efter järnridåns fall 1989 fortfarande som bäst avspeglar det som hände fram till 1995! Där läroböckerna i historia m.fl. ämnen är enkelriktade utifrån flumskolans snuttifikations teknik där avsaknad av djup och sammanhang är så stort att bara det kräver en hel del extra arbete av varje SO-lärare (samma för alla andra lärargrupper också) för att kunna anpassa stoffet inte bara till en skolklass som idag inte sitter stilla som elever gjorde för 30 år sedan utan som bäst klarat av att hitta penna, suddgummi och förhoppningsvis sin egen sittplats när 5-8 minuter gått av de 40 minuter som lektionen oftast är.
Läraren som i en vanlig svensk skolklass inte bara har problem med oroliga elever utan också i en normal 7:a (exempel) har en kunskaps- och förståelsebredd hos eleverna som kan sträcka sig från 4:e klass läs- och läsförståelseförmåga upp till de som mycket lätt skulle klarat 8-ans och 9-ans SO-böcker med gott resultat. Läraren måste alltså på dessa 10 timmar även anpassa stoffet till enskilda elever OCH vilket är mycket viktigt eller rättare sagt dessa sk. skolledare redan borde vetat: En lärare som skall undervisa samma lärostoff i 3-4 klasser samtidigt, kan ytterst sällan även om alla elever har goda svenska kunskaper, vilket långt ifrån alltid är fallet, undervisa på exakt samma sätt – men däremot undervisa utifrån samma kunskapsinnehåll på för varje enskild klass anpassat sätt OCH vara beredd med extra texter utifrån varje klass elevers behov d.v.s. förenklade texter till de som har svårt att läsa alternativt ha annan undervisningsmetodik för dem samtidigt som andra elever i exakt samma klass kan behöva både en och två extra fördjupningar för att inte sitta sysslolösa.
Härutöver skall läraren stå till förfogande för föräldrar som behöver ringa även utanför kontorstid. Långt i från alla föräldrar har möjlighet att ringa på kontorstid, hur står det till med nutidskunskapen ‘kära’ skolledare. Läraren skall förkovra sig själv. Jag talar inte om de kurser som skolan/kommunen högst eventuellt bekostar i vidareutbildning och där nedsättning i tid eller annan kompensation utgår. Nej det jag talar om är att varje lärare som vill följa med i den forskning och vetenskapliga utveckling som finns i ämnet och som krävs att läraren har ett hum om inte kan läsa sig till det sittande på skolan som ytterst sällan har den vetenskapliga litteraturen som läraren behöver lugn och ro för att läsa in. Lugn och ro är det sällan på skolans arbetsrum. Men det är klart är man inte själv utbildad i metodik, didaktik, pedagogik OCH barn och ungdomars utveckling är det självfallet lätt att gå och tro att alla barn är lika och att samma lektion kan hållas gång efter gång; att elevers inlärning av det utlärda går att mäta med fyllerifrågor eller alternativsvarsfrågor och att allt blir bra bara man fortsätter i flumskolans spår!
ALLA barn är lika värda men varje barn är olikt de andra i samma klass. Det är inte bara förkunskaper, lästeknik, läsförståelse, intressen och egen bakgrund som skiljer. Barn utvecklas olika fort både hormonellt och kulturellt också. Där det i ena fallet är nödvändigt med förenklad text och att ge eleven extra stöd i olika form för att klara ens de enklaste arbetsuppgifter är det i det andra fallet så att det nästan skulle gå att sätta gymnasieböcker i händerna på en elev. Detta och mycket mer ingår i en ämnes- och stadiebehörig lärares utbildning, men är inte ett krav för skolledare att ha ett uns kännedom om.
Legitimering av rektorer och skolledare behövs å det snaraste! Det är inte acceptabelt att tillsättande av icke färdigutbildade rektorer på skolledartjänster får fortgå.
Tillägg 16 mars 05:53 En avart som varit förödande för skolelever och lärare är att skolledare och rektorer kunnat skära ner på anslagen till skolbiblioteken pga av en brist i bibliotekslagen. Bibliotekslagen har misstolkats på samma sätt av skolledare och rektorer i landet som de misstolkat rätten för rektorer att själva avgöra en potentiel lärares behörighet. I det senare fallet fått till följd att många av Sveriges elever från kommunaliseringen och fram till idag inte haft ämnes- och stadiebehöriga lärare. I det förra fallet att såväl lärare som elever i många av Sveriges skolor inte har tillgång till ett skolbibliotek där t.ex. uppslagsböcker har med uppdelningen av såväl gamla Sovjetunionen som fd. Jugoslavien i nya av FN godkända stater. Ett minimalt anslag till skönhetslitteraturen gör att inköp de senaste 20 åren ofta är ensidiga tillskott av böcker utifrån den biblioteksansvariges egna värderingar om hur skönhetslitteratur för unga skall se ut och vara samt har utrymme att rymma inom den mycket magra budgeten.
”Det enda krav som finns på kommunerna är ”lämpligt fördelade skolbibliotek”, en luddighet som många skolledare har sparat pengar på. Skolinspektionen har heller inte haft som sitt uppdrag att kontrollera om bibliotekslagen följs.
Men genom att skärpa lagen om skolbibliotek och flytta den till skollagen, kommer de rektorer som helt struntar i skolbibliotek att kunna prickas. Senast inför höstterminen 2011 bör alla som idag inte har skolbibliotek ha en lösning. Regeringen räknar med att reformen kostar cirka 25 miljoner kronor per år.” Bibliotek krav för alla skolor, SvD 1 mars 2010
Redan det existerande förhållandet på stor del av Sveriges skolor avseende skolbibliotekens utformning och omfattning är ett tillräckligt argument för att tillbakavisa skolledarnas krav på att styra lärarnas förtroendetid av rent ekonomiska skäl. När det inte finns tillräckligt med aktuella böcker, forskningsrapporter, vetenskaplig litteratur etc att tillgå på skolan, så skulle varje lärare ha rätt att kräva ersättning för resor fram och tillbaka till närmaste fullständiga bibliotek för att skollagens krav på allsidighet utveckling utifrån demokratisk ståndpunkt skall kunna genomföras.
Hur många övertidstimmar som en lärare gör varje vecka för att klara av förberedelser till lektioner, skrivningar, efterarbete inklusive rättningar och idag får kompensation i form av ledighet för, det är svårt att uppskatta. En mellan tummen och pekfingret analys jag själv gjorde för länge sedan ger fler övertidstimmar än vad något fackförbund skulle godkänna. Dvs långt över de 150 + 150 timmar per individ (i detta fallet lärare) och år och som om det inte fick tas ut i form av kompensationsledighet som nu vid tider då eleverna inte är i skolan skulle behöva betalas ut. Obs multiplicera antalet lärartjänster i Din kommun med 300 så får Du fram ett lägsta belopp som kommunen skulle tvingas betala ut för att ens upprätthålla nuvarande låga skolkvalite.
Utöver detta så verkar det som skolledarna missat att en normal lärare som arbetar heltid idag gör 45,5 timmar varav 10 timmar är förtroendetid…… Vad skulle det kosta kommunerna att sänka lärarens arbetstid till 40 timmar i veckan i form av sämre stödmöjligheter för de elever som skolledarna säger sig värna samt i form av ökat antal anställda som skulle krävas? Vissa har tydligen inte bara missat vad som lärts ut under SO-lektionerna om Sveriges Grundlagar utan även missat den mycket nödvändiga övningen hemma i ämnet matematik!/Inger E (norah)
Stämpelurets makt, DN huvudledare 16 mars 2010 sätter fingret på problemet att skolledare, rektorer och politiker lever kvar i 1950-talets arbetsmiljö.
Personligen känner jag, som skaffat mig en andra akademisk utbildning, nu som lärare, att om 40 timmars arbetsvecka införs, kommer jag gå tillbaka till ett jobb passande min första akademiska utbildning. Då skulle jag få 10-15000 kr mer i lön varje månad, mindre ansvar, mindre stress och tråkigare, men jag skulle må bättre. För som det är nu är jag alltid anträffbar, planerar lektioner på helger och kvällar, läser min in på ny forskning, nya rön och far runt som en tätting. Hur är det ens möjligt att planera årets undervisning på sommaren när jag kanske träffar 3 nya klasser – som jag ALDRIG träffat tidigare. Hur ska jag då indvidanpassa och utmana?
GillaGilla
Precis så är det Marika.
Värre än så. För om 40 timmars arbetsvecka införs går det inte längre att göra ett fullgott arbete varken med individanpassning eller med konstruktion av förståelsefrågor som verkligen visar vad eleverna lärt. Det är tveksamt om fyllerifrågor skulle hinnas med att rättas inom ramen för 10 tim/vecka ens om ALLA dessa 10 timmarna användes för rättning. Speciellt inte när vi talar om senare årskurser. Alternativfrågor då säger de okunniga som inte har pedagogik, metodik och didaktik i sin ryggsäck…. Alternativfrågor säger inte ett dyft om hur mycket de sk. tysta flickorna som läser in lärobokens text, oavsett om boken är aktuell eller inte, för att kunna rabbla den utantill till nästa skrivning men som två veckor efteråt inte klarar av att svara på förståelsefråga under en lektion av samma lärostoff……
GillaGilla
Nu finns det iofs väldigt många dåliga men utbildade lärare likväl som dåliga men utbildade rektorer… Vart vill du komma?
Menar du på fullt allvar att om vi hade utbildade skolledare så vore detta med arbetstiden inget problem? Din slutkläm tyder på det. Men ok, försök igen.
GillaGilla
Conny,
fullt lärarutbildade rektorer med egen yrkeserfarenhet och påbyggnad motsvarande minst ledar A och ledar B utbildning samt ekonomi, konfliktlösning o.s.v. hade aldrig kommit på tanken att försöka lägga de aktuella 10 timmarna styrda av skolledare. De skulle redan från början vetat att 10 timmar inte räcker till ens en normalvecka och att delar av kompensationen för all den övertid som en vanlig lärare i verkligheten gör – 50 timmars arbetsvecka d.v.s. 20 timmar utanför de av skolledaren styrda timmarna är för de flesta minimum från tredje veckan/termin fram till terminslut, skulle kostat skolan, kommunen eller annan anordnare skjortan om de skulle behöva betala för all den övertid som krävs för att göra ett fullgott lärararbete.
Bara en årskurs skrivningar – ofta 3 klasser för en SO-lärare – i ett enda ämne av de fyra tar mer än 10 timmar att rätta och då är åtgången av tid till andra arbetsuppifterna som en lärare skall göra inte inräknade. Bakläxa Conny.
GillaGilla
Word.
GillaGilla
Esteban har Du inget mer att säga, så faller ordet till botten av sjön.
GillaGilla
Nu är det ju skolchefer som lagt förslaget och inte rektorer. Så rektorers utbildning kopplat till en debattartikel skriven av skolchefer är ju lite felaktigt. Eftersom skolan är en politiskt styrd organisation så är lärares arbetsvillkor snarare kopplade till politikers ovilja att satsa tillräckliga pengar på skolan än rektorers utbildning. Men i frågan om rektorer skall ha relevant utbildning och pedagogisk insikt håller jag med dig.
GillaGilla
Hej ‘Rektor’ problemet är att på sina håll är Skolchefer rektorer. Om vi börjar med att ställa kravet på relevant utbildning i pedagogik och övriga ämnen för rektorer, så är nästa naturliga steg att ställa samma krav på skolchefer. Rimligt tredjesteg vore att kräva att politiker som tillsätts i nämnder som minst hade praktisk erfarenhet helst utbildning i de områden de skall besluta om. Förvisso finns det risk för ryggkliande även då, men skall berätta en historia som min nu 94 åriga mor berättade om sin militärtjänstgöring i norra Värmland under Andra Världskriget. De hade en chaufför som var utbildad bilmekaniker, en bilmekaniker som var utbildad kock och en kock som i det civila var chaufför. Hade inte en annan släkting som låg på samma plats bekräftat historien, så hade jag inte trott den. Men så tokigt är det ofta när de politiska partierna i en kommun blandar och ger nämndplatser till viktiga nämnder som handhar vård, skola, omsorg, miljö o.s.v.
GillaGilla
Nu var det i och för sig skolchefer som skrev inlägget på DN Debatt, men visst det är lite katten på råttan. Det är självklart både unikt och felaktigt att ansvarig chef saknar inflytande över del av arbetstiden. Att denna chef sedan kan delegera till sina anställda i större eller mindre utsträckning är alldeles självklart. Många yrken idag innehåller ett stort mått av ansvarstagande och egen planering. Att tro att läraryrket i det avseendet skulle vara unikt är en starkt förlegad syn. Felet är snarare att skolchefen respektive rektor har för liten makt. Och då utgår jag från att det är en kompetent chef.
Nu är tyvärr inte verkligheten sådan att alla rektorer eller skolchefer är fullt ut kompetenta för sin yrkesroll. Ibland kan jag faktiskt tycka att deras, oftast, lärarutbildning och lärarbakgrund ligger dem mer till last. De är barn av det system de en gång skolats in i och som de fortsätter skola in sina efterföljare i.
Det finns för få fritänkare och framför allt nytänkare inom skolan. Och det finns alldeles för många bevarare, där jag tycker du är en av dem, som stretar emot utan att riktigt veta varför. Att tänka fritt och våga rubba cirklarna leder oftast till någon form av utveckling. Förhoppningsvis oftare av det positiva slaget än det negativa. Men det står inte still.
GillaGilla
Nej Conny,
nu har Du verkligen trampat i klaveret. Det är varken unikt eller felaktigt att en ansvarig chef inte har inflytande över del av arbetstiden. Det är faktiskt ganska vanligt ute i det vanliga yrkeslivet så fort du tagit steget upp till kontorsnivå att det är resultatet som räknas. Den variant Du talar om var den som man såg i slutet på 60-talet och början på 70-talet. Numera är det inte ansvarig chef som fördelar arbetstiden utan det finns på de företag som är mer up to date i de allra flesta fall möjlighet att ta en del av jobbet på tåget hem, sittande hemma om det av något skäl t.ex. sjuka barn som inte kan lämnas till dagis, behöver göras något. Varit med om att vanliga nivåer även fått ta med sig arbetsuppgifter för att utföra dem under semestern. Allt för att jobbet som skall utföras skall utföras när det passar den som skall utföra det och kunden bäst. Du är många år för sent ute och att en del företag i Sverige fortfarande lever kvar i den gamla lunken är inte skäl nog för att skolan skulle falla i den galna tunnan!
Tillägg: Den eller de chefer som för att utföra sitt arbete behöver ha total inblick i hur de underställda fördelar sin arbetstid, den eller de cheferna har själva bevisat sin inkompetens och okunskap som de som gått vanliga ledar A och ledar B kurserna skall ha lärt in och förstått. Utöver detta har chefen i fråga också bevisat att chefen inte behövs utan bara är ett garnityr precis som Parkinson pratade om i sina lagar.
GillaGilla
Hmm. Jan Björklund är på väg att sätta avtryck i svensk skolpolitik i många år framöver. Tyvärr också 1000-tals ungdomars utbildning och framtid. Han stoltserar inte direkt med pedagogisk bakgrund.
GillaGilla
Nej. Så långt kan jag hålla med dig att han inte har pedagogisk bakgrund. Men jag vet, eftersom jag vet vilka Lasse L hade kring sig, att det i hans närhet finns folk som mer än väl har den kompetensen även om de inte syns utåt. Det är en annan bit av det hela. En chef som inte själv är specialist måste se till att ha folk omkring sig som kan varje detalj av det aktuella området. Är inte längre folkpartist men var så under många år. Vet att Folkpartiet till skillnad från socialdemokraterna har förstått vikten av detta. Detsamma gäller för övrigt också såväl Vänstern som Miljöpartiet och Moderaterna. Men rent generellt är det så att svenska politiker på kommunal och landstingsnivå oavsett vilket parti det gäller har för dålig kunskap i våra Grundlagar och tyvärr i många fall också i Skollag, Sociallagstiftning o.s.v.
GillaGilla
Nu tycker jag inte att du ska läsa in något som jag inte har skrivit. Att vinkla det till att jag påstår att chefer måste ha total inblick i hur de anställda fördelar sin arbetstid är ojuste. Att någon på ett företag eller för all del i skolan tar med sig jobbet hem är fullt naturligt, frågan är om det är bra, men självfallet vet jag att det förekommer. Håll dig till ämnet istället så får du en bättre debatt.
En bra chef/ledare uppmuntrar givetvis övriga anställda att ta egna initiativ, ta eget ansvar och ofta göra en egen bedömning av hur stor del av arbetstiden som ska avsättas för olika arbetsuppgifter. Dock, i slutändan är det ansvarig chef som är just ansvarig för hans/hennes del eller hela verksamheten. En lärare i skolan kan inte förväntas ta ett helhetsansvar för hela skolan eller alla kommunens skolor och har därmed motsvarande befogenheter, eller begränsning av befogenheter om du hellre vill kalla det så. Det är inget som helst konstigt med det.
En lärare har ansvar för en klass, sina undervisningsgrupper. En rektor har ett ansvar som sträcker sig betydligt längre än den enskilde lärarens, ofta med rent juridiska kopplingar. En skolchef ansvarar för flera skolor, ibland samtliga skolor i kommunen. Jag tror att även du inser att en chef måste kunna styra skutan med hela handen.
Att som du tycka att detta är gammalmodigt blir bara snurrigt och saknar logik. Over and out!
GillaGilla
DU Conny har helt missförstått vad en bra chef är.
En bra chef är en chef som finns där när de anställda behöver stöd eller ett bollplank men som också har kunskapen nog att förstå skillnaden mellan en chefs övergripande ansvar och detaljarbetet som bäst sköts av de som är specialister på hur detta detaljarbete skall se ut. En chef som resonerar som Du gör är en chef som möjligen hörde hemma på 60-talet. Men är så långt från en modern chef som tänkas kan. Du har dessutom missförstått vad en rektors ansvar är och vad en skolchefs verkliga ansvar är. Skrämmande att detta fallet.
GillaGilla