När Du en gång blivit förälder, så är Du förälder hela livet. Det kan hända mycket under resans gång. Du kan råka ut för den största tragik, förlora ett barn eller än nära anhörig. Men oaktat vilket, så är en som blivit förälder, förälder för hela sitt liv. Det innebär ett stort ansvar att vara förälder. Bland det viktigaste som finns är att uppfostra sitt/sina barn och ge dem etiska och moraliska regler som gör att de INTE blir mobbare. För den förälder som tror att skolan är den plats där förälderns ansvar för uppfostran försvinner eller förminskas, den tror fel.
Innan jag går vidare med själva mobbingfrågan och vuxenvärlden i och kring skolan, så vill jag göra klart det jag anser är viktigt att föräldrar, speciellt föräldrar till mobbare, bör få svart på vitt på: En förälder bör enligt min mening ALLTID vara skadeståndskyldig för det förälderns barn orsakar oaktat om det är ett sönderslaget fönster eller att barnet psykiskt eller fysiskt skadar ett annat barn. Att mobba är att skada den mobbade. Därom råder det inget tvivel.
I en skola har en lärare idag upp till 150 elever under en vecka. En vanlig lektion är på 40 minuter och en klass kan vara upp till 30 elever stor (tyvärr större ibland). När man räknar enkelt på det hela, så skulle alltså under varje lektion en elev i idealisk situation kunna få 4/3 minut, dvs 1 minut och 20 sekunders egen tid med läraren. Den verkliga situationen i svensk skola idag är att de första 5-10 minuterna går åt till att få eleverna att sitta på plats och att de skall ha rätt böcker, penna, papper o.s.v. med sig när de sitter ner.
Det är ofta oroligt även under lektionerna. Ofta beror det på oro som en del barn har i kroppen utan att det för den skull är något fel på barnet, vilket tyvärr en del skolor och föräldrar vill få det till och i slutändan får papper på i form av bokstavskombinationer. Skippa det och se i stället barnets möjligheter utifrån varje barns situation. En del av dessa möjligheterna finns i att varje barn har något det är bra på. OM barnet blir understimulerat eller överstimulerat på lektionerna så blir barnet oroligt helt naturligt. Det är därför viktigt att läraren är ämnes- och stadiebehörig. Att läraren har läst pedagogik, metodik och didaktik i de aktuella ämnet innebär att läraren har möjlighet att finna rätta verktyg i form av extra material eller förenklad text. Det är en del av det hela men den delen löser inte mobbingproblemen. Dock är den viktig.
För att komma till rätta med mobbningen krävs tre bitar: Först och främst att lärares skyldighet att ställa upp på den mobbade elevens sida klargörs. En lärare bör vid tjänstemannaansvar ha den skyldigheten. Sedan är det rektor på skolan, frågan om vi behöver certifierade/legitimerade rektorer har jag tagit upp för. Certifiering av rektorer -behövs det?, Norah4you 2 februari 2009 Men det stannar inte där. Det bör göras klart i skollagen att rektor alltid skall polisanmäla brott som sker på skolan. Skolan får inte vara en sluten värld där rektorer själva avgör om ett barn är mobbat eller inte. Inte en värld där det ens i teorin får vara möjligt att rektorer försöker få över felet på det mobbade barnet genom att göra en anmälan till socialtjänsten av det barn som är mobbat men rektorn vägrar erkänna att så är fallet. Det borde vara rent ut sagt brottsligt att gå på offret och offrets familj. Hur detta skall skrivas i en lagtext har jag ingen aning om, men att det behöver klargöras är viktigt. Den tredje biten skrev jag om högst upp i denna bloggartikel: Föräldrarnas ansvar för att deras barn är rätt uppfostrade MÅSTE klargöras i lagtext och även att föräldrarna skall kunna hållas skadeståndsskyldiga för det som deras teling orsakar i skadeväg inklusive mobbing. Det är inte statens, kommunens eller skolans ansvar att uppfostra barnen. Vi lever inte i en kommunistisk eller socialistisk enpartistat!
Mobbning är ordet, DN huvudledare 3:e februari 2010
Fler modiga lärare behövs, GP ledarsidan 3 februari 2010
Sedan är det så att en lärare inte skall behöva vara modig för att ta ställning och ställa sig på den mobbades sida. Det borde stå i klartext i lagen att läraren är skyldig att göra detta. Läraren är inte till för att avgöra vem som har rätt eller ens att få det till att det är två som bråkar. Enligt lag är det den som blir mobbad som har rätten att avgöra om den känner sig mobbad i slutändan får DO avgöra om en person är mobbad.
Läsarna: ”Lärarna visste, men tittade bort”, Aftonbladet 2 februari 2010