• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Mer falska uppgifter om vaccinet!
Ersätta befintligt kärnkraftverk, »

Fakta dödsfall av influensa:

31 oktober 2009 av norah4you

Döda efter region, dödsorsak, kön och tid
Hela Riket
1969 influensa obs Hongkonginfluensan 68-70 samt andra influensor som härjade parallellt.
män 183 kvinnor 192

1973 influensa
män 77
kvinnor 107

1976 influensa
män 345
kvinnor 462

lägst antal döda under ett år inträffade 1987 då
män 22
kvinnor 27 dog av influensa

1993 influensa
män 218
kvinnor 348

……… så finns det sk. svenska experter som tycker att 2 dödsfall i svininfluensan är pandemi…..
Alla siffror kommer från Statistiska Centralbyrån sida: Health and medical care
Table: Döda i riket efter dödsorsak, ålder och kön. År 1969-1996 Observation: Döda
Välj hela riket, dödsorsak influensa, alla åldrar och markera både män och kvinnor samt samtliga år Du vill titta närmare på från följande sida: Databaser hos SCB

DN Huvudledare 30 oktober 2009

” Totalt har nu 334 fall av Nya influensan bekräftats med provtagningar i hela Västra Götaland. Tendensen är att allt fler insjuknar, säger biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall på Västra Götalandsregionens smittskyddsenhet.” GP 30 oktober 2009

Jämför även dödsantalet i influensa under 1969-1996 i tabellen, så förstår Ni varför det är orimlig skräckpropagande när det gäller riskerna i svininfluensan. Antalet som fått svininfluensa konstaterat i västsverige är lägre än totala antalet döda i vissa års influensa…….

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Hälso- och sjukvård, Hälso- och Sjukvårdspolitik, Historia, Journalistik, Läkemedelsindustrin, Uncategorized | Taggad C9H9HgNAO2S, Etylkvicksilvertiosalicylat, Expressen om svininfluensa, Farliga biverkningar, Hongkonginfluensa, Kvicksilver, SCB s databaser dödsorsak, SCB-statistik, Svininfluensan, Svininfluensavaccin, Thimersosal, Tiomersal, Vaccinering | 18 kommentarer

18 svar

  1. på 31 oktober 2009 den 10:16 Inga M

    Det ligger en hel del i det Du skriver. Men det finns en stor skillnad tror jag om man jämför dödstalen i vanlig influens genom åren. De som drabbats hårdast då har varit äldre människor som kanske redan står på randen till graven. Nu är det de yngre som blir sjukast.

    Vad sen det säger om våra värderingar är ju en annan femma.

    GillaGilla


    • på 31 oktober 2009 den 12:27 norah4you

      Hej Inga,
      det finns en annan faktor som man glömt att tala om…… de yngre har i högre grad än äldre fått i sig alla möjliga tillsatser i maten. Tillsatser som en del, inte alla, tillverkare varnade för att kombinera med andra tillsatser redan i slutet på 70-talet just för att de skulle kunna påverka immunförsvaret. Dock var det ingen tillverkare som var beredd att avstå från sin egen framställning av tillsats eftersom de ofta kunde göras med vinst som biprodukt vid annan framställning.

      GillaGilla


  2. på 31 oktober 2009 den 11:02 Torsten

    Pandemi betyder att en smittsam sjukdom sprids snabbt över mer än en kontinent. Det har inget med hur allvarlig sjukdomen är. Det är kanske där du och experterna skiljer sig åt, ni använder ordet för olika saker. Inte så konstigt att man tycker de s.k. experterna far med lögn och osanning då.

    När en smitta kommer från ett djur till en människa sker ofta en smittspridning enbart i 1, 2 eller 3 led, därefter klarar inte smittämnet att överföras från människa till människa. Exempel på detta är Ebola och fågelinfluensan H5N1.

    Någon gång sker dock en mutation i smittämnet så det börjar smitta lätt mellan människor, då uppkommer en s.k. epidemi. Detta är det WHO:s pandemiskala bygger på, om en djur-människo smitta går över i en människa-människa smitta. Inte hur allvarlig smittan är.

    Anledningen till att många tar influensan på allvar är 1918 års H1N1 som började med en mild influensa och övergick efter några månader till den infektion som skördade mer liv än någon annan förutom möjligen malaria. Å andra sidan 1976 års H1N1 i USA var tämligen mild vilket de s.k. experterna tror bl.a. berodde på att de som haft 1918 års H1N1 och dess säsongsvariant som fanns t.o.m. 1957 gav ett visst skydd.

    Att jämföra antalet döda i svininfluensa efter 3 månader med säsongsinfluensan är kanske något förhastat.

    Hong Kong tog 1 miljon liv över hela världen, Asiaten 4 miljoner och spanska sjukan 50-100 miljoner. Ta med det i statistiken också.

    GillaGilla


    • på 31 oktober 2009 den 12:34 norah4you

      Torsten,
      pandemibegreppet har ändrats. Trodde Du visste det.
      Utöver det, så bör Du läsa Sylvain Racines inlägg under Ditt samt se på ett intressant inslag från förra(!) gången svininfluensan härjade och svininfluensavaccinet lanserades[d.v.s. år 1976 för 33 år sedan]:
      60 Minutes – Swine Flu Vaccine Propaganda from 1976 (Video) 2009 07 22

      Utöver det så har Europa haft svininfluensan denna gången sedan april månad……
      det finns ett antal andra influensor och virusinfektioner utöver de som Du räknar upp som gått över från djur till människor…..

      GillaGilla


  3. på 31 oktober 2009 den 11:58 Sylvain Racine

    Du är rätt. Och jag tittade på Health Kanada webbsida, och jag hittade nånting mycket intressant.

    ”During the period from 23 September, 2005, to 31 August, 2006, the NML antigenically characterized 1,030 influenza viruses received from provincial and hospital laboratories across Canada (Table 3): 44.6% (459/1,030) were influenza A (H3N2), 9.6% (99/1,030) were influenza A (H1N1), and 45.8% (472/1,030) were influenza B viruses. Of the 459 influenza A (H3N2) isolates characterized, 87.6% (402/459) were antigenically similar to A/California/7/2004, which was the influenza A (H3N2) component recommended for the 2005-2006 influenza vaccine, and 12.4% (57/459) were antigenically more closely related to A/Wisconsin/67/2005. This is an antigenic variant that evolved from A/California/7/2004. All 99 influenza A (H1N1) viruses antigenically characterized were similar to A/New Caledonia/ 20/1999, which was the influenza A (H1N1) component recommended for the 2005-2006 influenza vaccine.”

    http://www.phac-aspc.gc.ca/publicat/ccdr-rmtc/07vol33/dr3303a-eng.php

    This means that the A H1N1 is not new? media, governements and probably even biologist mix everything up.

    GillaGilla


    • på 31 oktober 2009 den 13:02 norah4you

      Tja, Sylvain Racine, som CBS (se mitt svar till Torsten) redovisat i 60 minuites, så har svininfluensan funnits minst 33 år……
      Vad som hänt, är att den gamla stammen av forskare som var noga att följa vetenskapliga metoder i sina undersökningar och som behärskade stort område utöver sin egen specialnisch runt om i världen ersatts av folk som inte behärskat så mycket….. Vi behöver inte gå längre än till att se på vad som hänt med matematikkunskaperna….Exempel på vad en fjärdeklassare i Folkskolan respektive en Första klassare i Realskolan skulle kunna när det gäller matematik år 1930. Matematikex från 1 klass realskolan 1930

      GillaGilla


  4. på 31 oktober 2009 den 13:02 Torsten

    Det är möjligt att pandemibegreppet ändrats inom media och i bloggvärlden men inom epidemiologi, hos smittskyddsenheten, WHO etc. kvarstår definitionen, det rör sig enbart om smittsamthet och spridningstakt. Det är denna definition läkare, WHO m.m. använder sig av, inte hur många som avlider. Där finns det en annan term som används, patogenicitet.

    Rent tekniskt har vi ett flertal pandemier varje år med f.f.a. förkylningsvirus, men de får inte så bra PR som farligare infektioner.

    Angående 1976 års svininfluensa fann man aldrig spår av den utanför Fort Dix i New Jersey. Den verkar ha spritt sig synnerligen dåligt mellan människor. 1 person avled. Så att massvaccinera var en mycket dålig ide när man tittar i backspegeln.
    Å andra sidan finns det nog ett par miljoner människor som hade önskat att man tagit fram ett vaccin lika snabbt som i år 1918, 1957 och 1968.

    GillaGilla


    • på 31 oktober 2009 den 13:13 norah4you

      NEJ Torsten det är WHO som härom året ändrade definitionen. Enligt den gamla definitionen hade svininfluensan inte nått upp till de högsta två nivåerna.

      Du har helt fel. 1968 hade INGEN önskat att de fått vaccinet. Då var kunskapen om farorna mycket mycket större än idag. Framför allt så hade INGEN gett sig på att ens försöka föra fram de sk. riskgrupperna eftersom man då visste (!) att gravidas foster, lungsjuka och de som hade problem med levern, samt äggallergiker och ett antal av astmatikerna INTE SKULLE ha vaccin eftersom just vaccin var farligare än vad sjukdomen är. Att försöka skrämma upp folk med svininfluensa, som faktiskt hittades utanför Fort Dix om än i mindre omfattning och som härjat under åren lokalt på sina ställen, är att ropa efter vargen långt innan någon varg närmat sig tätbebyggda orter i ett område.
      Det finns ett antal andra virusstammar som är betydligt farligare och där vaccin som tillverkats utan genmanipulation och utan kvicksilver samt som saknar immunitetsstärkande komponent vore möjligt att diskutera. Sådant vaccin har tillverkats mot svininfluensan och finns bl.a. i Tyskland som ett stort alternativ. ÄVEN OM jag helt håller med de immunologer som avråder från all form av vaccin mot svininfluensan, jag stöder dem till fullo (har bl.a. kollat någras vetenskapliga arbeten och jämfört med sk. svenska provaccin-experters) så hade jag INTE sagt så mycket om den varianten varit den som erbjudits alla som INTE var under 8 år eller tillhörde vissa av riskgrupperna.

      GillaGilla


  5. på 31 oktober 2009 den 14:29 Torsten

    1969 års influensavaccin innehöll 1968 års Hong Kong influensa och man rekommenderade riskgrupper att vaccinera sig. Det måste alltså ha skett en enorm omställning inom vetenskapen på ett års tid.

    Angående Baxters ägg/kvicksilverfria vaccin är detta naturligtvis en stor vetenskaplig framgång då det är första gången i världen man lyckats odla influensavirus i stora mängder utanför ägg och därmed kan vaccinera äggallergiker. Man får väl hoppas att deras cellkulturer inte innehåller HIV eller H5N1 virus denna gång dock. Ingen risk för det med hönsägg.

    Angående det vanliga vaccinets ”immunitetsstärkande” effekt är det ju snarare fråga om ett ämne som stimulerar immunförsvar att reagera på vaccinet, det behövs mindre mängd avdödat virus för varje dos. 22 miljoner influensavaccindoser med skvalen har getts de 10 senaste åren i Europa utan att man sett biverkningar, borde räcka för att godkänna det i Sverige tycker man.

    Kvicksilver är ju ett utmärkt konserveringsmedel, helt ofarligt i den mängd det rör sig om utom för de personer som tror på den förfalskade forkningsrapporten som kopplade kvicksilver till autism. Dessa personer kan ju få oerhört kraftiga noceboeffekter av att bara vara i samma rum som en insjöfisk eller amalgamfyllningar.

    GillaGilla


  6. på 31 oktober 2009 den 17:41 Josh

    http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSTRE53Q60320090427

    Blev nyfiken på vem av er som hade rätt och frågade google. Här är ovan är svaret från den seriösa och ”neutrala” nyhetsbyrån Reuters.

    Snacka om att spela konspirationsteoristerna i händerna att börja rucka på skalan när sjukdomen var allmänt känd och sen deklarera den nya nivå 6 bara några veckor senare (vilket ju utlöste mängder med länders pandemiavtal med läkemedelsjättarna som sålts på dom 2007 när alla var rädda för fågelinfluensan…det kan ju dock bara vara tillfälligheter…).

    http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_pandemic_phase6_20090611/en/index.html

    GillaGilla


  7. på 31 oktober 2009 den 20:04 norah4you

    Torsten, allt utom det sista, det Du skriver om kvicksilver, kan jag hålla med. MEN jag vet från det att jag arbetade med transporter av farligt gods, till vilket tiomersal räknas, att det var känt att vara allt annat än ofarligt ÄVEN I DEN MÄNGD VI TALAR OM HÄR. Produktbladet från tillverkaren är tillräckligt bevis och alla de fall av biverkningar av preparatet som anmälts till amerikanska myndigheter under åren och utretts säger samma sak.

    En sak Du dessutom bortser från, är att kvicksilver lagras i kroppen.

    GillaGilla


  8. på 31 oktober 2009 den 20:08 norah4you

    Josh, det intressanta i kråksången är att det finns ett antal sk. experter i Europa och Usa som fått delar eller mer av sina forskningsstudier bekostade av läkemedelsföretag de nu direkt eller indirekt stöder…..

    GillaGilla


  9. på 01 november 2009 den 10:17 Josef Boberg

    Mitt personliga förhållningssätt till vaccinering finns HÄR – hälsar Josef B. 😉

    GillaGilla


  10. på 01 november 2009 den 18:07 standelion

    Jag tycker att Torsten visar symptom som kan tyda på läkemedelsbolagsutbildningsskador. En expert från Cochrane-institutet talar här om WHO’s ändring av definitionen av pandemi. Från Rapport: http://bit.ly/KpP28 – eller om din dator har lika svårt för SvT’s videor som min, en bättre här – http://bit.ly/159NjG
    På tal om kvicksilver hittade jag just det här:
    ”Vaccinering är verkligen den moderna medicinens kvacksalveri. Kvacksalvare kommer från tyskan som hänsyftade på sådana som behandlade människor med salva innehållande kvicksilver. Idag är det bara skolmedicinen som använder sig av kvicksilver (Tiomersal) i medicin.”
    från – http://blogg.passagen.se/johnwillis/entry/svininfluensa_och_vaccin

    GillaGilla


  11. på 02 november 2009 den 6:54 Varför mer skrämselpropaganda från WHO. « Norah4you’s Weblog

    […] Fakta dödsfall av influensa: […]

    GillaGilla


  12. på 02 november 2009 den 10:46 anurlaiqar

    Precis vad jag alltid har sagt. Skönt att det finns sansade människor trots allt.

    GillaGilla


  13. på 04 november 2009 den 8:54 Jörgen

    Nu blåser dom upp politikerns död med STORA rubriker. Det är ju så att man blir förbannad…min sambos styvfar dog också av hjärtinfarkt i samband med en kraftig influensa…för 5 år sedan, då fanns inte ens svininfluensan. Händelseförloppet var väldigt hastig i hans fall också. Tror inte tidningarna blåste upp hans död !! Alla kraftiga förkylningar är farliga för folk med underliggande sjukdomar, men media fortsätter skrämma skiten ur folk, som sagt man blir förbannad !!!

    GillaGilla


    • på 04 november 2009 den 9:10 norah4you

      Hej Jörgen,
      det är inte bara det att man blir f-ad utan också att jag i mitt fall börjar undra hur många, som t.ex en viss sjuksköterska som skriver märkliga saker hit, som fått examen där de fått skriva akademiska uppsatser utan att ens förstå grunderna för vetenskapsteori eller hur man gör en källkritisk analys. Det är skrämmande. Kan det måntro bero på effekter av flumskolan som gett biverkningar?

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Skillnaden mellan Volvos och Saabs
    • Ord och inga visor - "Sverige har förstört sitt skolsystem"
    • Ni är för roliga, Klimatfantaster
    • Ministerstyre inte tillåtet i Sverige!
    • Kvinnor är myndiga, liksom männen
    • Finstilta i avtal, vad är det?
    • Dags definera Välfärdsbegreppet!
    • Media okunniga eller födda igår?
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
%d bloggare gillar detta: