På ledarsidan i Göteborgsposten förs ett mycket väsentligt budskap: ”När sexuella trakasserier blir ett ”normalt” beteende bland eleverna på en skola är det hög tid för Skolinspektionen att rycka ut” Ledarsidan GP 30 juli 2009 GP
ledaren fortsätter: ”Var har alla vuxna på Hammarkullsskolan hållit hus? Två högstadiepojkar från skolan har dömts i Göteborgs tingsrätt. Den ena för sexuellt ofredande till ungdomstjänst i 30 timmar. Den andra till sex månaders sluten ungdomsvård för våldtäkt. Tillsammans och omgivna av klasskamraterna gav de sig på en jämnårig flicka inne i klassrummet!
Vad som sedan hände kan beskrivas som ett utdraget sexuellt ofredande som slutade med våldtäkt i ett angränsande grupprum. Ingen ingrep när flickan skrek på hjälp, ingen sprang efter någon vuxen.
Våldtäkt mellan tonåringar i skolan, bland skolkamrater, på skoltid är en extrem händelse. Och av extrema händelser är det svårt att dra generella slutsatser. Men av tingsrättens bedömning i domskälen framgår att någonting gått väldigt fel på Hammarkullsskolan:
”Av de tilltalades och målsägandens uppgifter har det framgått att det inte är ovanligt att killar på skolan tar tjejerna på bröst och rumpa”. I viss utsträckning är det inte ett helt ovanligt beteende i den åldern de inblandade är i. Men här verkar beteendet ha gått långt över de gränser som är acceptabelt.
Tingsrätten har fått intrycket av att beteendet varit så omfattande och vanligt att det blivit ”normaliserat”, det vill säga att tjejerna blivit så vana vid att killarna bär sig åt på detta vis att de knappast reagerar och att kamrater heller inte reagerar när någon ber om hjälp för att slippa bli utsatt.”
STÄNG HELA SKOLAN om det verkligen är sant vilket tyvärr rektor ”Ewa Wennberg bekräftar tingsrättens beskrivning:
– Detta har hänt och jag tror på domen, säger hon i en intervju på nyhetsplats i dagens GP.”
När sådant händer på en svensk skola, så räcker det inte med domar i tingsrätt, det räcker inte med de åtgärdspaket som skolor kan tillgripa, det enda raka är att plocka bort alla killar snabbt som ögat från skolan sprida dem på olika skolor och när detta är gjort se till att flickorna på Hammarkulleskolan får helt nya lärare där varenda kotte skall vara behörig lärare i de ämnen den undervisar i samt får stöd för att i mindre grupper psykiskt bearbeta dessa långvariga trakasserier. Alternativet är att stänga hela skolan för alla elever, men då riskerar en del av flickorna att råka ut för grabbarna på andra skolor. Flickorna måste stödjas så att deras självkänsla och respekt för sig själva inte går helt förlorad för all framtid! Se också till att rektorn har fått fullständig rektorsutbildning. Om inte byt rektor!
Problemet är ju att skolan knappast kan räknas som svensk.
Diverse medeltidskulturer frodas på skolan.
Det är inte rektor, utan eleverna som behöver bytas ut om det skall bli bättre.
GillaGilla
Hej Åke,
på ett sätt har Du rätt. Det finns elever från många religiösa kulturer på skolan. ÄVEN kristna tillhörande Syrianska Ortodoxa kyrkan och kopterna som båda har äldre former av kristendom än vi i Sverige varit vana vid. Alla är inte muslimer. Så det är inte bara att byta alla elever, killarna borde splittras till andra skolor och nya tas in underifrån årskullsmässigt.
Sedan är det så att den rektor som fanns för cirka 10 år sedan, vet inte när han slutade, ALDRIG hade tillåtet något liknande. Det är skillnad på rektorer och rektorer. Även på lärare och lärare. Hammarkulleskolan hade för mycket bra NO- och SO-lärare som inte heller tillät något liknande. De kommentarer jag läser som sagts av nuvarande lärare skulle INTE ens passerat förr i tiden när jag runt 2000 vikarierade på skolan. Det fanns tendenser hos en del nyanlända som snabbt fick lära sig att så gör man inte i Sverige.
Elever i en skola blir som den minsta tillåtna graden av tollerens, laglighet och annat som sätts. ALLA lärare måste vara likna uppmärksamma och ha samma regler och jobba med normsystemet för att få ordning för att det skall gå. Sker inte detta, och det är en av rektorernas viktigaste uppgifter att så sker, så tar eleverna över normbildningen, mobbning, trakasserier och våld förvärras, termin efter termin.
GillaGilla
”Stäng dåliga skolor!”
Ja, det låter ju logiskt i det här fallet, där lärarna inte förmår att hålla styr på ungdomarna.
Jag skall inte göra som folk vanligt gör i sådana fall, nämligen skylla på invandringen av ungar med andra religioner som inte godkänner den öppna sexualiteten i Sverige. Det vore ju nära, i och med att det gäller just Hammarkulleskolan.
Nej, låt oss ta det hela från början:
När svenska Folkskolan grundades 1842, så gjorde man, för det första, bedömningen, att barn först vid 7 års ålder var mogna att vistas en hel arbetsdag utanför hemmet. Sedan skulle de gå 6 år i den obligatoriska skolan. Så, vid 13 års ålder, skulle de under eget ansvar välja vilken linje de ville fortsätta på, den teoretiska eller den praktiska.
Sedan blev Folkskolan sjuårig…Men 1967, med Olof Palme som eklesiastikminister, gjorde regeringen en stor förändring genom att införa den nioåriga Grundskolan. Skälen var att ungdomar nu behövde mer teori i allmänhet för livet.
Nu kommer det väsentliga: I hela debatten om skolan har alla behandlat skolungdomarna som vuxna individer. Här skall de gå 9 år i skolan för att lära sig teoretiska kunskaper!
Men man glömmer en viktig sak:
Under denna skoltid genomgår alla männsikor den största genetiskt betingade omvandling i en människas liv: PUBERTETEN!
Under denna period skall varje individ omvandlas, från att vara ett barn, helt beroende av sina föräldrar, till att bli en självständig och könsmogen människa, redo för fortplantningens ritualer och behov. Plötsligt ser man på det andra könet med helt andra ögon än tidigare och alla drifter som behövs i kampen för en livspartner börjar kittla i blodet på dessa tonåringar. Och, till råga på alla svårigheter: detta inträffar inte samtidigt hos alla ungdomar, utan är individuellt betingat!
Men, skolmyndigheterna har bestämt, att dessa individer – under denna enorma omvandlingstid – obligatoriskt skall infinna sig i skolklassen dagligen med kamrater av samma och motsatt kön – alla mer eller mindre i samma utvecklingsfas i livet – och ta till sig teoretiska kunskaper!
Det är ju klart att här är det två intressen som kämpar om uppmärksamheten hos eleven:
Puberteten eller inlärningen! Därför upplever lärarna alla dessa former för störningar: Vissa av pojkarna skall visa sig på styva linan och blir busiga, de stör undervisningen både för sig själv och för dom andra. Flickorna visar ett visst intresse och fnissar och störs och börjar sminka sig och leka mannekänger i sin klädsel!
Jag vågar påstå, att ett helt inlärningsår kan gå förlorat på grund av denna omständighet! Om inte ännu mer! I rikemannsskolor och i utlandet har man ofta uppmärksammat dessa problem och har väldigt ofta könsdelade skolor eller klasser. Där avskärmas eleverna från dessa problem och kan koncentrera sig på inlärningen. Pubertetsbesvären skall behandlas under frivillighet, nämligen på fritiden! Detta borde vi ha råd med även i Sverige, i den allmänna skolan!
Fram för könsdelade klasser från och med Mellanstadiet, även i den svenska skolan!
Själv har jag haft förmånen att från 14 års ålder gå i en kommunal(!) pojkskola under min då 5-årige gymnasietid, och det fungerade alldeles utmärkt! Alla flickkontakter kunde skötas på fritiden med dem man VILLE umgås med!
GillaGilla
Kirolof, det ligger mycket i det Du skriver.
Själv hade jag i stället i vanliga skolan att vi som behövde arbeta snabbare fick göra detta och de som arbetade långsammare fick ta allt i sin takt. Barn är lika värda oavsett vem som är dess förälder, men alla barn kan inte utvecklas lika snabbt av olika skäl. Puberteten är ett, olika intressen och bakgrunder ett annat. Det hjälps inte upp precis av hur dagens skola ser ut.
GillaGilla