• Hem
  • About
  • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
  • Theories of Science
  • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
  • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
  • Historia

Norah4you's Weblog

Thoughts from the Swedish Westcoast

Feeds:
Inlägg
Kommentarer
« Tystnadsplikt och sekretess
Källkritik grundkurs för okunniga. »

Förlorad heder – Monica Antonsson

15 februari 2009 av norah4you

För det är väsentligt att den som säger sig sträva efter sanningen, journalist eller vetenskapsman, är hederlig nog att förstå att man ALDRIG kan använda sig av partsinlagor vid påhopp på en bok, artikel, människa, etc och kalla det man själv skriver för Sanning. Redan där Monica Antonsson förlorade Du din trovärdighet och heder. Det hade som minst varit hederligt att INTE kalla Din bok för ‘Sanningen om’ , som mest hade det varit rimligt att Du dels byter ut titeln på Din egen bok samt ber Mia och Liza Marklund om ursäkt!

Du borde också be Mia om ursäkt av ett annat skäl. Hur i hela fridens namn kan Du på Din blogg tillåta att det öppnas till lagbrott för att försöka komma över hemliga handlingar. Hemliga handlingar inte bara svenska sekretessbelagda handlingar utan också amerikanska sekretessbelagda handlingar? Har Du inte förstått att Du tillåtit detta för både svenska och amerikanska lagstiftningar otillåtna indirekt och direkta önskemål/uppmaning att någon skall försöka få tag på dessa handlingar och att det mycket väl kan vara avsevärt värre än otillåtet. Det kan också vara lagbrott enligt Din bloggs suppliers villkor. Du har väl läst det finstilta innan Du började blogga? Inte? Då är Du i lika dåligt sällskap som de juridiskt utbildade som tillhört Ditt drev och som försökt få det till att Offentlighetsprincipen vinner över Offentlighetsprincipens begränsningar som direkt leder till att Sekretesslagen gäller även för sk. journalistiska och oredigerade bloggar på nätet. Ditt problem inte Mias inte Liza Marklunds. Du har på kuppen förlorat Din heder.

Om Du inte förstått detta, så bör Du läsa – http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4411845.ab och http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1421401/kvinnovaldet-okar

Bara dåliga förlorare Monica Antonsson försöker snacka bort sin förlust med påståenden om att de verkliga vinnarna inte borde vunnit utan vunnit för att de ‘äger Aftonbladet’ eller liknande – Visserligen är Sverige världsbäst på bortförklaringar och undanflykter, men något så bedrövligt som Dina senaste inlägg i debatten har inte ens vi här i Sverige tidigare skådat! Vem tror Du att Du är när DU inte klarar av konstruktiv kritik och källkritisk analys av Ditt skrivande?

Share this:

  • Reddit
  • Twitter
  • E-post
  • Facebook
  • LinkedIn

Gilla

Gilla Laddar in …

Relaterade

Publicerat i Litteratur, Utbildning | Taggad Gömda, Liza Marklund, Mia, Monica Antonsson | 29 kommentarer

29 svar

  1. på 15 februari 2009 den 10:41 BAKLÄXA Monica Antonsson! « Norah4you’s Weblog

    […] Tillägg 15 februari 10:44 se vidare bloggkommentar på https://norah4you.wordpress.com/2009/02/15/forlorad-heder-monica-antonsson/ […]

    GillaGilla


  2. på 15 februari 2009 den 11:39 Ia

    Fan vad bra skrivet och du har så rätt! Undrar om dte någonsin kommer gå in i Monicas trånga skalle? Kan ju alltid hoppas.
    Bästa inlägget jag läst på länge, keep up the good work 😉
    Kram

    GillaGilla


  3. på 15 februari 2009 den 11:42 Lina

    tummen upp till dig! kanonbra skrivet!

    GillaGilla


  4. på 15 februari 2009 den 11:59 HelenQ

    Mycket bra skrivet!!

    GillaGilla


  5. på 15 februari 2009 den 12:08 Carstoned

    -gud detta är så jäkla bra skrivet!

    GillaGilla


  6. på 15 februari 2009 den 12:46 Annelie

    Trams!

    Kvinnovåldet minskar, det samkönade och det som riktas mot män ökar. Liza Marklund är den falskaste jäveln på den här sidan ekvatorn. Om hon hade varit en bloggare som sprider lögner som du så hade jag inte sagt nåt, men nu sprider hon dom i nyhetstidningar vilket är betydligt värre. Sen undrar jag, vad är det i sanningen om gömda som inte är sant? Har du ens läst den? Annars rekommenderar jag den varmt.

    GillaGilla


    • på 15 februari 2009 den 13:21 norah4you

      Svar till Anneli: Beklagar att Du har fel. 100%fel. Kolla statistiken på misshandlade som kommer in för sjukvård. Du har missat så mycket och tror för mycket på de som försöker säga att de är oskyldiga.!

      GillaGilla


  7. på 15 februari 2009 den 12:48 Arentienda

    Det här var riktigt bra skrivet! Jag tar av mig hatten för dig. Undrar vad Antonsson skulle svara på det här… Tack igen! KrAm

    GillaGilla


  8. på 15 februari 2009 den 14:20 Ulrika

    n4y,
    Bra skrivet. Kafferepssanningarna står så tätt att ingen kan läsa ordentligt. Att använda sig av hörsägen kan man göra i rättslig prövning men att använda det på detta vis som MA gjort är hyfsat oproffsigt. Kanske ska kalla det för kafferepsrättegång också. Dom flesta har nog bevittnat eller deltagit i detta fenomen. Hur man ohejdat kan anklaga 3:e part för en mängd tillkortakommanden, brottslighet osv. Och innan man sköljer ur kaffekoppen har domen fallit. Huu

    Annelie: Hur bedömmer du att det är värre att sprida saker i nyhetstidningar än i en blog? Tvärtom, i tidningarna har man väl ändå pressetiska regler som borde följas där man inte kan sitta och namnge folk hur som helst. Man kan inte uppmana sina läsare att gräva eller försöka få tag på sekretessbelagda handlingar, man kan inte heller tillåta påhopp eller snacka en massa sk*t. Jag har inga siffror vad avser spridning men kan tänka mig att den förmodligen är lika stor.
    På en blog är det fritt fram, där får man jaga folk hur som helst. Vilket för mig är helt obegripligt.
    Ulrika

    GillaGilla


    • på 15 februari 2009 den 14:26 norah4you

      Ulrika, det är INTE tillåtet att jaga folk hur som helst på en blogg. Förtals och ärekränkningslagstiftningen gäller ÄVEN om det är på en blogg. OCH vilket MA och drevet missat: DET är den person som står för bloggen som är personligt ansvarig till skillnad från det som står i en tidning där det är den ansvarige utgivaren som får stå till tals i ev. domstol.
      Det som ytterligare skiljer är att en blogg kan ha en svensk person som står för bloggen på en bloggportal som tillhör eller köpts upp av t.ex. Google…. då kan den svenske personen dels komma att falla under svenska lagar för förtal och ärekränkning samt för spridande av personuppgifter enligt den stränga lag som gäller i t.ex. Californien….där i det senare fallet vår svenska PUL är som en pudervippa jämfört med än slägga.

      GillaGilla


  9. på 15 februari 2009 den 15:31 Finelady

    Bedrövligt minst sagt att det ens ifrågasätts att Mia blivit misshandlad och förföljd,hon har nu visat upp sina papper,ja lite av dom och det borde för höge farao räcka tycker jag.MA tror jag inte på…och mannen med de mörka ögonen tycker jag inte synd om-för han kunde ha valt att hålla tyst om vem han var-han förstörde själv sitt liv med att gå ut o tala om vem han var.

    Heja Mia..
    Bra blogginlägg!!

    GillaGilla


  10. på 15 februari 2009 den 15:35 Annelie

    Kolla statistiken?? Det är ju det jag gjort. Det MÅNGA fler män än kvinnor som misshandlas i sverige. Och vad gäller våld i hemmet så finns det en massa raffinerade sätt att misshandla på som inte lämnar synliga spår, och som kvinnor tyvärr får jag erkänna är jävligt bra på. När ska vi få nån jävla nyans i den här debatten. Dessa orättvisor och den falskpropaganda Marklund och Erikssson sprider drabbar ju kvinnor med.

    Varför ska det vara så svårt att sluta att se på våra män som nån sorts demoner? Och så fort det bevisas att dom är falskt anklagade så tror likförbannat inte kvinnor som du på det. Läs boken!! Sen kan vi snacka. Själv har jag läst båda. Det behövs inte ens normalbegåvning för att se vilken av dom som är osann.

    GillaGilla


    • på 15 februari 2009 den 17:26 norah4you

      Svar till Anneli MEN DU KAN INTE LÄSA INNANTILL! Det står i klartext att majoriteten av alla män som blir slagna råkar ut för det ute i samhället oftast av okända medan kvinnor nästan uteslutande blir det i hemmet av någon närstående. LÄS INNANTILL!

      GillaGilla


  11. på 15 februari 2009 den 15:56 Ylva

    EN MYCKET MODIG KVINNA HAR SATT MONICA ANTONSSON PÅ PLATS

    Jag är djupt rörd av vad jessica behövt gå igenom, läs hennes kommentar till Monica Antonsson, och klicka sen på länken längre ner.

    Jessica sa

    Undrar vad människor tänker, vad det är man vill uppnå? Jag skulle vilja haft all den hjälp Mia fått, men hade jag fått det hade jag ändå fått lida? Hade denna misstro och detta förlöjligande förföljt även mig? Om jag hade fått hjälp hade detta aldrig hänt, men då hade jag framställts som en idiot?

    Efter att min föredetta avrättade min pappa nåt så brutalt i onsdags, önskar jag att fler hade lyssnat på mig. Det var bara jag, jag endast, jag som levde med honom i så många år, som visste vad han var kapabel till. Inte ni, ingen myndighet. Han fick vårnad om barnen, jag fick inget besöksförbud. Han ansågs inte vara något hot. Jag vet att det är inte rätt att dömma någon efter någon annas magkänsla.

    Men idag är jag så frustrerad, arg, ledsen över att min f.d. utmålade sig som ett offer, och att alla gick på det. Jag hade aldrig önskat Mia samma öde, och är glad för hennes skull, någon lyssnade på henne och hon kunde skyddas. Jag och mina barn överlevde, men min pappa fick offra sitt liv istället.

    Jag hoppas att ingen av er någonsin ska behöva uppleva denna tragedi, och detta helvete. Det är något man inte ens önskar sin värsta fiende. Jag lider med dig Mia.

    Här kan ni läsa om vad som hänt Jessica
    http://ttela.se/start/vanersborg/1.250184

    GillaGilla


  12. på 15 februari 2009 den 17:04 Vb

    Just det juridiska ansvaret som blogginnehavare försökte jag för några månader sedan förklara för Antonsson, utan resultat.Märkligt förresten, mina kommentarer släpps fram men svaras aldrig på.Jag funderar på en rejäl granskning av Osama och Levi, tror inte dom håller måttet.Men då blir väl jag stenad?

    GillaGilla


  13. på 15 februari 2009 den 17:14 Karl

    Efter att ha läst igenom hela listan får jag erkänna att jag inte känner mig särskilt mycket mindre tveksam. Jag har själv varit ganska bra på att ljuga och/eller vrida människors bild av saker, tyvärr, fast syftet var att dölja dom problem jag hade så det fanns ingen illvilja i det.

    I sådana här fall så tvingas man i hög grad utgå ifrån vad personen själv säger. Har man bara lite känsla för bedömningsgrunden är i regel inte svårt att presentera en bild som ligger tillräckligt nära sanningen för att inte vara lättgenomskådad, och ändå fylla dom syften man vill. Har man väl fått in sin bild i systemet så kommer det läsas av andra i ärendet vilket leder till reproducering. Myndighetsdokument av det slaget är alltså i mina ögon inte särskilt mycket värda, inte när man utreder huruvida någon farit med osanning i fallet. Vad som hade behövts är polisrapporter, bilder, hårda fakta.

    Noterade själv en uppenbar felaktighet i ett av citaten, det står ”the Swedish Supreme Court”. Det kan vara någon som gjort ett ordentligt misstag nånstans, men det finns också någon som hade att vinna på det felet och eventuellt kan ha haft möjlighet att påverka.

    Det handlar i slutändan om hennes personlighet. Finns det verkligen personer som skulle kunna göra sådär kan man undra? Absolut, jag har själv fått uppleva flera fall på nära håll. Har själv åkt dit en gång, visste nånstans djupt inne att det var så men jag ville inte erkänna det för mig själv. Skulle Mia kunna vara så? Jag har inte umgåtts med henne så jag vet naturligtvis inte, men låter inte alls omöjligt. Sådana här kontroverser, om än i betydligt mindre skala, verkar vanliga när väven börjar nystas upp. Skulle det bli ett sådant liv om det inte fanns någon grund alls? Tveksamt. I varenda fall jag sett har det funnits goda skäl och i slutändan blivit uppenbart för alla. Det här är förstås inte en helt likartad situation, men tillräckligt lik för att jag ska få taskiga vibbar…

    Att våldet ökar i sverige har en enkel förklaring, det räcker med att se på vilka som anmäls och att notera att våra grannländer inte har samma utveckling. Rättsväsendet är inte dimensionerat för den brottslighet vi har fått, därför fungerar det inte särskilt bra. Men skulle man ta upp att nästan samtliga brottskategorier ökat med över hundra procent på 15-20 år så kommer man inte kunna undvika huvudorsaken och den är inte politiskt korrekt så då blundar man istället för det riktiga problemet.

    GillaGilla


    • på 15 februari 2009 den 17:31 norah4you

      Jag förstår inte alls Din tveksamhet. Tvärt om. Men Du har rätt att ha Din uppfattning. Jag vet vad jag vet. Många vet en hel del men kan inte ens nu säga annat än ‘Det har jag aldrig hört’ eller ‘Det har jag ingen aning om’ o.s.v. Vilket är standardfraser man får lära sig oavsett var när och hur man har sekretess av vad slag det vara må.

      GillaGilla


  14. på 15 februari 2009 den 21:49 Berit

    ANNELI!!! Män misshandlas ute av andra män medans kvinnor (och barn) misshandlas i hemmet av närstående män – det är en jäkla skillnad!

    GillaGilla


  15. på 15 februari 2009 den 22:28 Ulrika

    Ulrika, Tack för info! jag är inte så insatt i blogvärlden om jag ska vara ärlig, och har inte heller satt mig in så mycket i vilken eller vilka lagstiftningar som gäller när flera länder är inblandade. De första inlägg jag gjort är just i den här debatten. Visst, man får inte förtala ”ens” på internet, där bla spridningen kan göra att det faller under grovt förtal. Men min känsla, jag kan ha fel, är att det är mycket svårare att komma åt. Även det att utvecklingen har gått så fort med internet och själva ”skyddet” hänger inte med. Tack för ett bra inlägg.
    Ulrika

    GillaGilla


  16. på 15 februari 2009 den 23:00 Ulrika

    Anneli, jag har aldrig sett på män som demoner. Tvärtom, jag tycker inte att NÅGON ska behöva fara illa. Jag föredrar att titta på alla som medmänniskor oavsett färg, form, kön, sjuk, frisk, ung, gammal, sexuella preferenser osv. Så med detta kan jag väl säga att jag inte heller är feminist. Jag ogillar starkt polarisering i dessa frågor, jag ska inte utveckla detta vidare här.
    MEN, jag är inte naiv. Det finns tyvärr alltid de som ljuger i bla sådana här frågor. Oavsett i vilken form man är tappad.

    Men sorry, Monicas argumentation och bevisföring har jag inte köpt. Jag har dessutom frågat henne hur hon kan tolka vissa dokument så slarvigt som hon gör. Tycker heller inte om retoriken man använder sig av.

    Du måste väl respektera att det finns dom som upplever att MA inte har belägg för allt hon påstår är sant. Jag anser mig vara hyfsat begåvad och ligger definitivt inom ramen för det du kallar normalbegåvning. I själva verket så pass begåvad att jag anser mig inte behöva använda vare sig intelligens-analyser eller svordomar mot människor jag inte känner. Jag är även så pass begåvad att inse att det finns dom tycker annorlunda i den här frågan.
    Det är ok!
    Ulrika

    GillaGilla


  17. på 15 februari 2009 den 23:03 Ulrika

    N4Y
    Ledsen svaret till dig ”adresserade” jag visst till mig själv :0

    GillaGilla


  18. på 16 februari 2009 den 0:24 Finelady

    Du Annelie….jag är fd misshandelsoffer som varit på flykt undan en man i detta trevliga land själv,fått mitt gömställe röjt 2 gånger av socialtjänsten,DET är fakta,inte nån j-vla statistik…
    Bara för att det inte handlar om en av de du nu nämner ,vilket ja inte ifrågsaätter,så innebär det inte att MA har rätt och att Mias upplevelser är falska eller fabricerade,hon har BEVISAT att hon talar sanning…DET har inte mannen med de mörka ögonen gjort ÄNNU!!

    GillaGilla


    • på 16 februari 2009 den 4:07 norah4you

      Hej Finelady. Problemet i Sverige är att som lagen är skriven, så är det alldeles för många offentliga ställen som antingen har fullständig adress eller kan spåra den pga sitt jobb. De som lever under skyddad adress eller skyddad identitet enligt de vanligast använda formerna, t.ex. kvarskrivning, kan inte alltid känna sig säkra eftersom det finns alldeles för många som kommer i kontakt med uppgifter och som inte förstått eller vill förstå sekretesslagen.

      GillaGilla


  19. på 16 februari 2009 den 9:36 thomas

    alla ni som försvarar liza marklund, har ni helt missat att böckerna gömda och asyl gör att man får svårare att tro på misshandlade kvinnor?
    om någon som man tror på visar sig ljuga, blir effekten att man blir mer misstänksam i fortsättningen.

    GillaGilla


    • på 16 februari 2009 den 15:52 norah4you

      Tvärtom Thomas. Undrar vad Du lever i för en miljö. Tvärt OM FÖR DU HAR MISSAT ATT MIA TALAR SANNING – OCH att Liza Marklund skriver med exakt samma sorts ändringar, namn, platser, ålder, yrken o.s.v. som varenda en sedan de gamle Grekerna gjort när de skriver detta slags litteratur – en sann historia/ en nyckelroman/ en dokumentärroman är ingen biografi och ingen bibliografi och inga memoarer. Är det möjligt att flumskolan missat att lära ut det i stort sett alla som lyssnade på svenska och litteraturlektionerna lärde sig redan i enhetskolans 9:e klass?????

      GillaGilla


  20. på 16 februari 2009 den 13:07 Finelady

    Nej det är det som är det bedrövliga..att det inte finns tillräckligt utrymme även rättsligt att sätta dit den som röjer en adress för en misshandlande part.
    Detta land har inget ordentligt skydd för kvinnor…
    Och oavsett vem som gör vad så finns ingen policy eller ens nåt vettigt utarbetat som ska hjälpa ett misshandelsoffer.
    inställningen är fortfarande att hon/han får skylla sig själv om de råkar ut för misshandel eller våldtäkt..
    Skrämmande!!

    Just p gr av detta tycker jag så mycket om Mias böcker för det visar fakta och vilka problem som finns för att beskydda de som är förföljda av sina ex.

    GillaGilla


  21. på 17 februari 2009 den 4:05 Be om ursäkt! « Norah4you’s Weblog

    […] Drevet har gått för långt så det är dags Monica Antonsson att Du slutar spela offer och själv inser var när och hur Du felat. Be om ursäkt! Läs vidare: https://norah4you.wordpress.com/2009/02/15/forlorad-heder-monica-antonsson/ […]

    GillaGilla


  22. på 18 februari 2009 den 10:47 thomas

    Debatt igår klargjorde väl ganska bra hur det ligger till.

    GillaGilla


    • på 18 februari 2009 den 10:56 norah4you

      Den klarlade att NI har fel. Men NI förstår tydligen inte när NI blir överbevisade!

      GillaGilla



Kommentarer är stängda.

  • Sök inlägg

  • Senaste inläggen

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt…. och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Senaste kommentarerna

    • norah4you om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • non-PKman om Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
  • Mest lästa inlägg

    • Utdrag samt länk till Harkling: Gängkriminaliteten i Göteborg
    • Reblogg från Harkling: Censur på Bokmässan
    • A link to Australian Working Dog Resque
    • Telia, vakna upp det är 2016 nu!
    • Rebloggat från Harkling: Röd journalistik – mer åsikt än kunskap?
    • Utanförskap börjar i hemmet! (uppdaterad 19 Augusti 2016)
    • Utanförskap ingen ursäkt för att bränna bilar!
    • Största misstag? Aida Hadzialic (S)?????
    • Sverige var fantastiskt.... och vårt Försvar var gott.
    • Stopp och belägg. Kvinnor kan, vill och törs 2016 precis som på 70-talet
  • Kategorier

  • Sidor

    • About
      • Aktuell debatt
        • Aktuell debatt 2014
        • Aktuell debatt t.o.m. 2013
        • Barn, föräldrar och samhället
          • Curlingföräldrar
          • V70-föräldrar
        • Eftervalsdebatt Val 2014
        • Finansstupet
        • Göteborgsröran
        • Klimathotet
          • Geologi
          • Några fakta o källor CO2-troende glömt
          • When the fox counts the chickens….
        • Mellanöster
        • Miljöfrågan
          • FAKTA SOM ALLA BÖR KÄNNA TILL
            • FACTS FOR EVERYONE TO BE AWARE OF, even those who believe in the CO-2 threat
          • Rent vatten
            • Verkligt problem – Rent Vatten
          • Stormen Sandy
        • Miljöfrågan – Rent vatten
          • Arktis historia
          • Fakta om jorden
          • True history of Greenpeace
        • Val 2014 Sverige
        • Yttrandefriheten
          • Fri- och Rättigheter BEGRÄNSNINGAR
          • When God gives love
    • Asylrätt enligt FN:s Mänskliga Rättigheter
    • Historia
      • Grönland
      • Teodrik/Theoderic den store
      • Vreta Klosters kungahistoria
    • Rebloggarticles from Genetiker inkl. personal comments
    • Studier, tips med mera (uppdaterad jan 2015)
      • Samhällskunskap
      • Studietekniska tips m.m.
        • Kurslitteratur och tilläggslitteratur
        • Matematikex. från 1 klass Realskolan
    • Theories of Science
      • Begreppsteori
      • Källkritik, källanalys sammanhang
      • Källkritisk analys – Sanning och konsekvens
      • Värdegrundteorier
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 256 andra följare

Blogg på WordPress.com.

WPThemes.


Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Följ Följer
    • Norah4you's Weblog
    • Gör sällskap med 256 andra följare
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Norah4you's Weblog
    • Anpassa
    • Följ Följer
    • Registrera
    • Logga in
    • Kopiera kortlänk
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa inlägg i läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält
%d bloggare gillar detta: