Jag hajar till när jag läser DN-s artikel om undervisningstid på högskolor och universitet: ”– Vi ser att ju färre timmars undervisning per vecka, desto svårare blir det att motivera studenterna till heltidsstudier. Det krävs mycket för att en 19-åring ska ägna 36 timmar i veckan åt att självläsa, säger Högskoleverkets utredare Jana Hejzlar.” DN
Men snälla högskoleverket och studentkårer – VI som läste i slutet på 60-talet och på 70-talet behövde större delen av terminen MER än 36 timmar att läsa in och bearbeta de texter som vi skulle gå igenom, allt från 200-400 sidor ofta på främmande språk, engelska, danska eller tyska, som vi skulle vara FÄRDIGA att ta upp på seminarier. Seminarier som ofta bestod av 2 x45 minuter. D.v.s. 1,5 klocktimma. Seminarier hade vi inte varje vecka och föreläsningarna var endast till för att vi skulle få djupare perspektiv på de texter som vi utöver de som var till seminarierna skulle behärska vid tentatillfället. Föreläsningar på universitet har i historisk tid, dvs från det universiteten startade och fram till PUKAS; Palmes UKAS, då flummen började skölja över universiteten i Sverige i mitten av 70-talet, ALDRIG varit till för att lära in på samma sätt som på gymnasiet.
Det var ofta vi inte hade mer än 2 tillfällen med max 3×45 minuter (vi hade raster vid lämpliga tillfällen) dvs. som mest 6 x 45 minuters föreläsning i veckan = 4,5 klocktimmar. Men som sagt var INTE varje vecka. I snitt hade vi omkring 5 klocktimmar i BÄSTA fall om undervisningstiden fördelades på antal veckor vi hade respektive kurser! Dvs obetydligt mer än vad Ni har idag och betydligt mindre än vad studentkåren önskar sig. Att vi därutöver kunde ha en form av studiehjälp då vi i grupper gick igenom texterna och ibland kunde få någon från institutionen som gick runt och var beredd att svara på frågor var en annan sak.
MEN att läsa på högskola och universitet är inte som att läsa på gymnasium. Det kräver disciplin och många långa nattimmars studier! Ändå kunde både jag och många andra ha arbete vid sidan om, så mycket man fick tjäna de terminer studiestöd utgick och mer de terminer man inte hade studiestöd. Väx upp.
Tillägg 13 januari: Läs gärna https://norah4you.wordpress.com/studietekniska-tips-mm/
På 60-talet gick färre än 10% av studenterna vidare till högre utbildning en siffra som var ganska konstant fram till slutet av 80-talet. För något år sedan gick fler än 40% av studenterna vidare från gymnasiet. Denna mer än fyrfaldiga ökning av studentantalet innebär att universiteten tar emot fler studenter med sviktande motivation och sämre förkunskaper. För att upprätthålla en god genomströmning genom systemet krävs helt nya metoder och en bättre pedagogik. Jämförelsen med 60-talet haltar alltså betänkligt.
GillaGilla
Var Du läste vetenskapsteori och utifrån vilka ämnen börjar jag undra. För både 60-talet och 70-talet är väl jämförbara eftersom det inte handlar om HUR många mer som får läsa idag – Du skriver själv helt korrekt att studenterna tar emot fler studenter med sviktande motivation och sämre förkunskaper,
Utan om hur mycket en som går ut en utbildning idag verkligen har läst och kan göra analys på. Det finns fortfarande bra B- och C-uppsatser, men många undrar man hur de överhuvudtaget godkändes.
Det som är viktigt att komma ihåg och det är det som kan jämföras – Det handlar INTE om bristande förkunskaper, vilket tyvärr finns allt för mycket av, Det handlar däremot att alltför många inte fått klart för sig vad som krävs när man läser på högskola eller universitet. Mycket självstudier. Det handlar också om att stort antal svenska utbildningar INTE räcker till för att läsa vissa ämnen utomlands. Inte ens med en Fil. kand. examen. Visst Erasmus och andra öppnar vägar – men utöver det. Vet många som måst komplettera inte bara språk.
GillaGilla
Jag är uppväxt i sverige som är så rikt men där det krackelerar i alla fogar.
Svergies ekonomiska uppgång och fall hände innan jag var 18 år och kunde påverka samhället…kan nu ni ”VUXNA” betala tillbaka statskulden som ni har ansvaret för, för ni är ju vuxna som kunde ”studera”, tydligen inte ekonomi eftersom vissa kommuner inte sparat pengar till pensioner – Sossarna har tagit 256 MDR från pensioner, så mycket som 40% av ATP kan vara bortspekulerade samt att Göran Persons lågräntepolitik sabbar nu för folk i min ålder samt kommer att sabba eknomin i sverige där jag ”växer upp”…grattis till lyckade studierna – men det var inte värt priset…som våra , yngre, generationer får betala. Så jag ska studera själv och sedan sätta samhället i skuld, och låta någon annan betala för det. Man blir inte studiemotiverad av allt hyckleri i dagens samhälle. Nu när pensionen är borta och det är knappt lönsamt med eget företag – vad tusan ska man göra nu?? Låna kanske?
GillaGilla
Du JAG och min generation har betalt stor del av våra studier själva! När hyran var betald, så räckte inte studiemedel till mer än antingen böcker eller mat och resa hem! Sverige har INTE varit rikt sedan oljekrisen. Det är och för blir en bluff som först Palme och sedan Göran Persson lyckades få folk att tro att vi var. Sedan håller jag med om Sossarna, är moderat själv och var på min tid kårpolitiskt aktiv här i Göteborg då folkpartist, om pensionerna och ATP, men det är verkligen inte något som något annat parti än socialdemokraterna kan skyllas för.
GillaGilla